اخبار کارگری -اخبار کارگری بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران: نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

٥مهر دومین روز تجمع اعتراضی اپراتورهای پست های قوی برق مقابل سازمان مدیریت

کارگران میگویند: از وعده های شفاهی خسته ایم

از ساعت ده صبح روز ٥ مهر حدود ٣٠٠ نفر از اپراتورهای پست های فشار قوی برق که از شهرهای مختلف به تهران آمده اند برای دومین روز در مقابل سازمان مدیریت تجمع کردند.

این کارگران خواستار اجرای طرح قراردادهای دائم و امنیت شغلی شان هستند و میگویند:نگرانی اصلی ما این است که سازمان مدیریت در جهت پیگیری سیاست های خصوصی سازی وزارت نیرو، از اجرای این طرح چشم پوشی کند و تبدیل قرارداد اپراتورهای پست های فشار قوی به قرارداد دائم به دست فراموشی سپرده شود.

بنا بر خبر پس از تجمع روز ٤ شهریور مقابل سازمان مدیریت، مسئولان سازمان به تجمع کنندگان وعده های شفاهی داده اند اما معترضان می گویند در ماههای گذشته این چندمین بار است که از شهرهای دور و نزدیک به تهران می آیند و دیگر از وعده های شفاهی خسته شده اند . آنها خواستار عملی شدن فوری این وعده ها هستند. روز ٤ شهریور این کارگران برای پیگیری اعتراضشان همچنین تجمعی در مقابل مجلس اسلامی داشتند.

اعتراض کارگران قرارداد مستقیم شهرداری شوشتر به بازگشت پیمانکاران

روز ٥ شهریور حدود ١٨٠ نفر از کارگران قرارداد مستقیم شهرداری شوشتر در اعتراض به تغییر تصمیم مدیران شهری برای بازگرداندن پیمانکاران مقابل ساختمان فرمانداری و دفتر نماینده مجلس در شوشتر تجمع کردند. بنا بر خبر این کارگران از دو سال پیش بصورت مستقیم با شهرداری شوشتر همکاری داشته اند اما اخیرا شهرداری قصد دارد تا مسئولیت همه کارگرانی را که در بخشهای مختلف فضای سبز ، خدماتی ،موتوری ،آتش نشانی کار می‌کنند را به پیمانکاران مختلف واگذار کند. کارگران میگویند پیش از این تجربه کار کردن برای پیمانکاران مختلف و بدحسابی‌های آنها را داشته‌ و از تکرار به خطر افتادن امنیت شغلی خود به شدت نگران و به آن اعتراض دارند.

اعتراضات کارگران پتروشیمی پردیس و وعده کارفرما

 ٣ام مهر ١٣٩٥   کارکنان پتروشیمی پردیس پس از چند روز اعتصاب غذا به یک توافق نسبی با کارفرما دست پیدا کردند.

پس از چندین روز اعتراض در روز اول مرداد جلسه ای با حضور مدیر عامل شرکت پتروشیمی پردیس ، رئیس مجتمع ، مدیران و مسئولان استانی و محلی و همچنین نمایندگان کارگران برگزار شد.از قرار معلوم، در این جلسه، با بخشی از خواسته های کارگران موافقت شده است.در این جلسه، مقرر شد که برای کارکنان فاز ١ از ابتدای مهرماه سال جاری سیستم ٧-٧ اجرا شود و به ترتیب زمانی، سایر کارکنان واحد ها به این سیستم اضافه شوند. همچنین مقرر شد که آیین نامه خدمات رفاهی تدوین شود و نماینده ای از سوی کارگران در جهت ارتباط بیشتر با مدیریت و انتقال خواسته های نیروی کار انتخاب شود.ایلنا

اعتراض کارگران آزاد راه تهران -شمال وارد هفتمین روز خود شد.

روز ٥ شهریور اعتراضات حدود ٧٠ کارگر آزاد راه تهران- شمال وارد هفتمین روز خود شد.

از شنبه ٣ام مهر اعتراض کارگران پروژه آزاد راه تهران- شمال که از ٣٠ شهریور ماه آغاز شده است، به پنجمین روز رسید. یکی از کارگران: حدود ٧٠ کارگر هستیم که از پنج روز پیش به نمایندگی از مجموع ٤٠٠ کارگر پیمانکاری پروژه احداث آزاد راه تهران-شمال بابت معوقات مزدی خود تجمع کرده‌ایم. او گفت: در حال حاضر دغدغه اصلی همه ما تامین معاش خانواده‌هایمان است که به دلیل پرداخت نشدن مطالبات مزدی به یک چالش تبدیل شده است و در همین رابطه از کارفرمایان اصلی و فرعی و دیگر مقامات مسئول در وزاتخانه‌های راه و شهرسازی می‌خواهیم که به مشکلاتمان رسیدگی کنند. این کارگر  افزود: هر یک از ما کارگران دست کم دارای سه سر عائله هستیم و به دلیل بدحسابی صورت گرفته در شش ماه گذشته برای گذران زندگی با مشکلات جدی روبرو بودیم. درحال حاضرمهم‌ترین خواسته کارگران شاغل در آزاد راه تهران فقط دریافت بخشی از معوقات حقوقی سال جاری و تضمین امنیت شغلی است  چرا که پیش از این تعداد زیادی از کارگرانی  که به نوعی پی گیر مطالبات مزدی خود شده اند به صورت ناگهانی از کار اخراج شده اند. او  با انتقاد از مسئولان وزارت راه در بی توجه ای به مشکلات کارگران آزاد راه تهران ، شمال افزود:به نظر می‌رسد مسئولان وزارت راه بعد از  پنج روز از آغاز اعتصاب کارگران آزاد راه تهران ،شمال عمق و شدت این اعتراض را درک نکرده‌ و قصد پی گیری مشکلات کارگران را ندارند.

ادامه اعتراضات کارگران پست های فشار قوی برق نسبت به عدم تبدیل وضعیت!

از هفته های گذشته زمزمه هایی برای برپایی تجمع اعتراضی دیگری توسط اپراتورهای برق در هفته آینده در شبکه های مجازی منتشر شده است. بر اساس این گزارشها، قرار است همزمان به حضور چیت چیان در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ٦ مهرتجمع اعتراضی دیگری شکل بگیرد.به گفته این اپراتورها پس از تجمعات و اعتراضات فراوان قرار شده بود طرح قرارداد دائم اپراتورها در سازمان مدیریت و برنامه مصوب شده و به وزارت نیرو ابلاغ شود، که تا کنون این مساله اجرایی نشده است. این اپراتورها که خواستار تبدیل قرارداد به کارگر دائم هستند و این تبدیل توسط مجلس نیز تایید شده، می‌گویند: زمزمه هایی مبنی بر واگذاری پروژه های شرکت توانیر به بخش خصوصی به گوش می‌رسد که این مساله بر نگرانی کادر قرارداد معین افزوده است. این فعالان کارگری تاکید کردند در صورت برآورده نشدن مطالبات و عدم تحقق وعده‌ها، در هفته های آتی رایزنی‌ها و اعتراضات را ادامه خواهند داد. به گزارش امروز برق نیوزدرهمین رابطه، از هفته های گذشته زمزمه هایی برای برپایی تجمع اعتراضی دیگری توسط اپراتورهای برق در هفته آینده در شبکه های مجازی منتشر شده است.

تجمع اعتراضی دستفروشان مرکز اهواز در مقابل استانداری

دستفروشان اهواز در اعتراض به بی پاسخ ماندن اعتراضات خود روز چهارشنبه برای دومین بار متوالی طی هفته اخیر، تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند روز چهارشنبه ٣١ شهریورماه ٩٥ بیش از ٦٠ دستفروش هسته مرکزی اهواز در مقابل استانداری خوزستان، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این دومین تجمع دستفروشان طی یک هفته اخیر است و سه روز پیش نیزآنها مقابل استانداری خوزستان حضور یافته و حل مشکلات خود را خواستار شده بودند. نماینده یکی از دستفروشان مرکز شهر گفت:در این دو تجمع هیچکدام از مسئولان حضور نیافته و حاضر نشدند به خواسته دستفروشان پاسخ دهند. وی که خواست نامش فاش نشود افزود: دستفروشان هسته مرکزی شهر از ابتدای امسال و با جمع آوری بساطی ها از بازار مرکزی اهواز سرگردان و بیکار شده اند. وی دستفروشی را تنها راه کسب معیشت برای این افراد دانست و اظهار کرد:دستفروشان هسته مرکزی شهر انسان های زحمتکش و شرافتمندی هستند  این شهروند اهوازی اضافه کرد:شهرداری پیش از این پارک ربیع (واقع در منطقه آخرآسفالت) را برای انتقال دستفروشان هسته مرکزی شهر در نظر گرفته بود که این محل مشکلات زیادی اعم از نداشتن رونق، نبود روشنایی و مخالفت اهالی با استقرار دستفروشان دارد، از این رو به مسئولان پیشنهاد کردیم محل مناسبی برای ایجاد بازار دستفروشی پیش بینی کنند اما با گذشت حدود هشت ماه هنوز این مهم محقق نشده است.

وی با بیان برگزاری نشست جمعی از دستفروشان با شریعتی استاندار خوزستان، افزود:در این نشست قرار شد آمارگیری مجددی از دستفروشان انجام شده و راهکار جدیدی برای استقرار آنها اعلام شود اما یک ماه از ثبت نام گذشته و هیچ نتیجه ای حاصل نشده است. وی تاکید کرد:با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید، دستفروشان که اغلب سرپرست خانوار هستند با مشکلات معیشتی روبه رو بوده و بسیاری از آنها قادر به ثبت نام فرزندان خود در مدارس نبوده اند. لازم به ذکر است که یکشنبه هفته جاری نیز حدود ٥٠ نفر از دستفروشان در مقابل استانداری تجمع کرده بودند.

 

تجمع کارگران شرکت پتروشیمی ایلام در دومین روز

از روز گذشته ٣١ شهریورماه ؛بیش از ٣٠٠ نفر ازکارگران چندین شرکت پیمانکاری پتروشیمی ایلام در اعتراض به سه ماه معوقات مزدی و عدم تحقق وعده‌های کارفرما در داخل دفاتر شرکت پیمانکاری دست از کار کشیده و اقدام به تجمع نموده‌اند. به نقل از یکی از کارگران معترض: این اعتراضات از بامداد دیروز آغاز شد و کارگران چندین شرکت پیمانکاری زیرمجموعه شرکت پتروشیمی ایلام در آن حضور داشتند، اما با حضور نماینده کارفرمای اصلی در جمع کارگران و نشان دادن چک پرداخت مطالبات به کار بازگشتیم.اما به دلیل خلف وعده ؛که طبق قرار باید از امروز اول مهرماه پرداخت مطالبات توسط کارفرمای مادر بطور مستقیم به حساب کارگران واریز می شد و متاسفانه تاکنون پرداختی صورت نگرفته است مجدد امروز هم دست از کارکشیده ایم تا پرداخت مطالبات تعیین تکلیف شود.

تجمع کارگران پاکینه شوی در مقابل فرمانداری

صبح روز (٣ مهرماه) دهها نفر از کارگران فنی واحد بهره برداری شرکت پاکینه شوی واقع در شهرک صنعتی خرمشهر به دلیل مشکلات تولید آن شرکت در مقابل فرمانداری دست به تجمع اعتراضی زدند

بر اساس اخبار گزارش شده اعتراض کارگران بدلیل اینکه کارفرما در اواخر ماه گذشته اعلام کرد: به دلیل پرداخت حق بیمه این کارگران به سازمان تامین اجتماعی، پرداخت دستمزدها با یک ماه تاخیر مواجه خواهد شد. همچنین گزارش ها حاکی از این است که کارگران اخراجی به دلیل مطالبات مزدی ماه های گذشته نیز به اداره کار مراجعه کرده و شکایت کرده اند.

 

١٢٠ کارگر اخراجی نیشکر هفت تپه سر کارشان بازگشتند. کارگران هنوز ٦ ماه دستمزد و حق بیمه خود را طلب دارند.

بدنبال تجمعات اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه روز سوم مهرماه ١٢٠ کارگر اخراجی این شرکت سرکارشان بازگشتند. این کارگران هنوز ٦ ماه دستمزد و حق بیمه خود را طلب دارند و خواستار پرداخت فوری آن هستند.

یورش نیروهای امنیتی به روستاهای بلوچستان و تخریب منازل

نیروهای امنیتی به یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان حمله برده و تمامی منازل آنها را با خاک یکسان کردند.نیروهای حکومتی به همراه چند دستگاه لودر با پشتیبانی سایر نیروهای امنیتی روز یکشنبه ٢٨ شهریور ٩٥ به روستای “مرادآباد” در فاصله چند کیلومتری شهر چابهار هجوم برده اند. نیروهای امنیتی در این هجوم تمام منازل این روستا را بصورت کامل تخریب کرده اند. روستای “مرادآباد” در چهار کیلومتری شهر چابهار قرار دارد، جمعیت این روستا حدود ٤٠٠ خانوار میباشد و دارای مدرسه ای ثبت شده به نام خود این روستا بوده است. ماموران حکومتی بدون توجه به گرمای هوا و کودکان خردسال و افراد بیمار منازل کپری این روستائیان فقیر را با خاک یکسان کرده اند. قابل ذکر است که پیش از این نیز روستاهای بسیاری همچون روستای “بل سر” با قدمت چند صد ساله در اطراف شهر چابهار بصورت کامل تخریب شده اند.

کارگران ستاره خلیج فارس موفق شدند سه ماه از طلبهایشان را وصول کنند

به دنبال اعتراضات پیاپی کارگران در پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندر عباس، ٣ ماه از معوقات مزدی حدود یکهزار کارگر پیمانکاری این پالایشگاه پرداخت شد. اما این کارگران هنوز سه ماه دیگر از دستمزدشان را طلب دارند.

 

اعتصاب کارگران آزاد راه تهران وارد پنجمین روز خود شد

روز ٣ شهریور حدود ٧٠ کارگر شرکت آزاد راه تهران-شمال به نمایندگی از ٤٠٠ همکار خود در پنجمین روز اعتراضاتشان بخاطر تعویق پرداخت ٦ ماه دستمزدشان تجمع داشتند. این اعتراضات از سی ام شهریور ماه شروع شده است و هنوز ادامه دارد. به گفته کارگران هر یک از آنان دست کم دارای سه سر عائله هستید و به دلیل بدحسابی صورت گرفته در شش ماه گذشته برای گذران زندگی با مشکلات جدی روبرو یند.

اعتراضات کارگران قراردادی شرکت ارسا ساختمان

حدود ٧٠ کارگر قراردادی شرکت ارسا ساختمان از روز ٣٠ شهریور در اعتراض به عدم دریافت دستمزدهایشان از فروردین تا کنون، دست از کار کشیده و پیگیر طلب هایشان هستند. این اعتراضات روز ١ مهر نیز ادامه داشت. این کارگران زیر فشار شدید اقتصادی هستند و در عین حول خود را در خطر امنیت شغلی شان می بینند.

تجمع اعتراضی مردم روستای دوستوندكرمانشاه در اعتراض به قطعی آب

مردم روستای دوستوند دركرمانشاه درروز یكشنبه ٤ مهر دراعتراض به قطعی آب محل سكونتشان درمقابل استانداری کرمانشاه دست به تجمع اعتراضی زدند.آب این روستا که فاصله چندانی با شهر کرمانشاه ندارد قطع است و اهالی روستا به بی توجهی نسبت به مشکلات مردم این روستا معترض هستند.

 

 

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تهران

روز یکشنبه ٤ مهرماه ٩٥ دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمین چمن این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند این دانشجویان نسبت به اجرای قانون سنوات در دانشگاه اعتراض کردندسنوات تحصیلی پس از اتمام ترم ٨ برای دانشجویان کارشناسی، اتمام ترم ٤ برای دانشجویان کارشناسی ارشد و اتمام ترم ٩ برای دانشجویان دوره دکتری اعمال می شود که براین اساس ادامه تحصیل دانشجویان منوط به پرداخت هزینه خواهد شد

 

 

مرگ ٤کارگر کارخانه ایران خودرو

صبح روز ٣٠ شهریور ساعت ٦ و ١٥ دقیقه اتوبوس شیفت یک (اضافه کاری) کارگران ایران خودرو (ایستگاه حصارک کوی فروردین) غرب کرج به علت خواب آلود بودن راننده اتوبوس در اتوبان کرج – تهران مقابل پارک جهان نما از روی پل به پایین سقوط کرد. تاکنون سه تا چهار تن از کارگران کشته و ده تا سیزده تن دیگر مجروح گردیده اند. از ٢ ماه پیش در شرکت های خودرو سازی به خصوص در دو شرکت پارس خودرو و ایران خودرو یک ساعت به زمان کار تولید هر شیفت اضافه گردیده است. (جمعاً سه ساعت در سه شیفت). در داخل شرکت آمار حوادث کار افزایش یافته و در خارج از شرکت هم تصادف سرویس ها افزایش داشته است. دو شرکت فرانسوی رنو و پژو به ترتیب در پارس خودرو و ایران خودرو با حضور مستشاران خود سخت در پی افزایش تولیدند. رانندگان سرویس ها در شبانه روز بیشتر از سه تا چهار ساعت استراحت (همراه با استرس) ندارند.

کارگران

پیام زندانی سیاسی بهنام ابراهیم زاده به مناسبت شروع سال تحصیلی

پاییر دوباره از راه رسید و کودکان بر برگهای زرد و نارنجی قدم میگذارند و اولین روزهای کلاس درس را تجربه میکنند. همیشه اولین ها در خاطرها ها می ماند. اولین روز مهر، اولین مهری که طوری دیگری می ماند. سلام بر مهر، سلام بر دستان و صورت های سوخته کودکان شین آبادی و کودکان بازمانده از تحصیل، امید که هیچ کودکی از تحصیل و درس محروم نماند. با آرزوی سال تحصیلی موفق و کارآمد و با ادای احترام به تمام معلمان و اساتید دلسوز و با عرض تبریک به تمامی دانش آموزان، دانشجویان، و با امید بهبود های ساختاری در نظام آموزشی، امید که جامعه ای شایسته تر، مفید تر و انسانی تر و اخلاقی تر و جوانانی شادابتر و کارامد تر برای آینده جامعه تربیت کنیم.

خواستهای ما تحصیل رایگان برای همه و پایان دادن به پدیده کودکان کار و خیابان، بازگشت دانشجویان ستاره دار و وامانده از ادامه تحصیل به دانشگاه، پایان دادن به بازنشسته کردن اجباری استادان غیر همسو، اجازه فعالت به نشریات و تشکل های دانشجویی و امکان فعالیت یافتن نشریات و تشکلهای دانشجویی تعطیل شده، بالا رفتن کیفیت آموزش و کتب درسی با استانداردهای علمی ارزشمند امروز، عدالت آموزشی و از بین رفتن تبعیض جنسیتی در آموزش است. به امیدی سال پر از شادی برای همه دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، استادان و همه مردم.

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگر ی و حقوق کودک، زندان رجایی شهر، بند ٢ دارالقران، شهریور ٩٥

 

سندیکای کارگران واحد خواهان تحصیل رایگان شد

سندیکای کارگران شرکت واحد خواهان برخورداری تمام کودکان کشور از آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت برابر بوده و تاکید می کند که نه تنها کار کودکان باید ملغی گردد بلکه وضعیت معیشتی آنها و خانواده هایشان می بایست در اولویت جامعه و در راس برنامه های دولتی قرار گیرد. سندیکای کارگران شرکت واحد همچنین خواهان توقف اذیت و آزار و تعقیب و بازداشت کارگران و معلمین می باشد. تشکل یابی مستقل و تامین معیشت با استانداردهای رفاهی شناخته شده بین المللی برای کارگران، معلمان و پرستاران کشور حق مسلم ما می باشد و باید به رسمیت شناخته شود. ما همچنین ضمن تبریک روز تکریم بازنشستگان در ٦ مهرماه،خواهان بهبود وضعیت معلمان و کارگران بازنشسته کشور هستیم.

متن کامل بیانیه:‌

بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

به مناسبت فرا رسیدن سال تحصیلی جدید

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه آغاز سال تحصیلی جدید را به کلیه دانش آموزان، خانواده های کارگری و معلمان تبریک گفته و سالی سرشار از موفقیت و سرافرازی را برای کلیه دانش آموزان و دانشجویان سراسر کشور آرزومند است.

رانندگان و کارگران شرکت واحد تهران و حومه و کلیه کارگران حمل و نقل شهری در سراسر کشور بخشی از مجموعه وسیع خدمات رسانی به محصلین و خانواده های آنان هستند. برای ما همچون معلمان و مجموعه کارکنان بخش آموزش و پرورش خدمت به کودکان، نوجوانان و جوانان کشور افتخار و تعهد بزرگی است که لحظه ای از آن کوتاهی ننموده ایم. اما متاسفانه شاهد بوده ایم که مسئولین دولتی نه تنها ارزشی برای ما کارگران و حق و حقوقمان قائل نبوده اند بلکه حتی در ناحقی و ظلم نسبت به آموزگاران کشور نیز کوتاهی نکرده اند. بسیاری از معلمان با مشکل دستمزدهای ناچیز و ناامنی شغلی دست به گریبان هستند و هر گاه نمایندگان آ‌نها تلاش کرده اند که نسبت به دریافت حقوق اولیه خود کوشا باشند مورد غضب حاکمیت قرار گرفته و بازداشت و زندانی شده اند. اذیت و آزار نمایندگان معلمان و بطور مشخص فعالین کانون صنفی معلمان ایران در سالهای اخیر به اوج خود رسیده است. در عین حال پرونده سازی و سرکوب بخشهای مختلف کارگری از جمله نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد بی وقفه در سالیان اخیر ادامه داشته است. این در حالیست که وضعیت مدارس کشور، واپسگرایی و سیاستهای خصوصی سازی در نظام آموزشی بطور فزاینده ای گسترش پیدا کرده و تبدیل به یک بحران لاینحل در نقاط مختلف کشور شده است. در عین حال، هر ساله دهها هزار کودک بدلیل این سیاستهای مخرب و فقر و فلاکت و نابسامانی خانواده هایشان از مدارس بیرون رانده شده اند، به نحوی که بنا بر آمار رسمی تعداد کودکان کار و بازمانده از تحصیل در ایران بیش از سه میلیون نفر است.

تصور نکنید که در ایران امکانات مالی و مادی وجود ندارد! این کشور آنقدر ثروت دارد که بتواند کلیه کودکان کار را به مدارس بازگرداند، والدین آنها را با دستمزدهای مناسب به اشتغال درآورد و یا مشمول بیمه بیکاری نماید، به معلمان دستمزدهای شایسته پرداخت نماید و امنیت شغلی را برای کلیه کارگران و معلمان و پرستاران و زحمتکشان کشور تامین کند. اما سرمایه داران و اختلاس گران و چپاول و غارت اموال عمومی توسط آ‌نها و حامیان دولتی شان اجازه نمی دهد کارگران و خانواده های کارگری از چنین امکانات ابتدایی و حق و حقوق اولیه ای برخوردار گردند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن تبریک مجدد به مناسبت فرا رسیدن سال تحصیلی خواهان برخورداری تمام کودکان کشور از آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت برابر بوده و تاکید می کند که نه تنها کار کودکان باید ملغی گردد بلکه وضعیت معیشتی آنها و خانواده هایشان می بایست در الویت جامعه و در راس برنامه های دولتی قرار گیرد. سندیکای کارگران شرکت واحد همچنین خواهان توقف اذیت و آزار و تعقیب و بازداشت کارگران و معلمین می باشد. تشکل یابی مستقل و تامین معیشت با استانداردهای رفاهی شناخته شده بین المللی برای کارگران، معلمان و پرستاران کشور حق مسلم ما می باشد و باید به رسمیت شناخته شود. ما همچنین ضمن تبریک روز تکریم بازنشستگان در ٦ مهرماه،خواهان بهبود وضعیت معلمان و کارگران بازنشسته کشور هستیم.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

١مهر ١٣٩٥

 

کانون مدافعان حقوق کارگر نیز خواهان تحصیل رایگان شد

بیانیه کانون مدافعان حقوق کارگر به مناسبت شروع سال تحصیلی ٩٦-١٣٩٥

سال تحصیل جدید، همانند سالهای گذشته در حالی آغاز می شود که طبق آمار رسمی بیش از ٤ میلیون از کودکان کشور توانایی ادامه تحصیل را ندارند و از چرخه آموزش طرد شده اند. کودکانی که تنها گناه آنان نداری و درآمدهای زیر خط فقر خانواده هایشان است. بسیاری از دانش آموزان که هنوز از این چرخه حذف نشدهاند، در شهرها و روستاها با کمترین امکانات و در بدترین شرایط، در مدارس ناایمن و نامناسب، در کلاس های پرجمعیت درس می خوانند در حالی که بسیاری از آنان به دلیل فقر دچار سوءتغذیه اند و معلمان دلسوزشان مجبورند از دستمزدهای اندکشان چاشتی را برای آنان فراهم کنند تا توان نشستن در کلاس و درس خواندن را داشته باشند. در کنار این گونه مدارس و دانش آموزان، نوع دیگری از مدارس با شهریه های بسیار بالا، با امکانات بسیار فراوان و پیشرفته، فرزندان وکلا، وزرا، مدیران رده بالا و سرمایه داران را در خود جای داده و آموزش می دهند.

این شکاف طبقاتی شدید را در میان معلمان نیز می توان دید. درصد کمی از معلمان از قِبَل این سیستم نابرابر با تدریس های خصوصی برای فرزندان “یک درصدی” ها و “از ما بهتران” با حق التدریس های کلان، آموزش و سرمایه گذاری در مدارس و موسسات خصوصی خاص درآمدهای کلانی دارند که برای اکثریت معلمانی که خط فقر چند برابر بالاتر از دستمزدهایشان است، قابل تصور هم نیست. اینان حقی برای فرزندان کارگران و زحمتکشان در زمینه درس خواندن قائل نیستند و به راحتی عنوان می کنند “کسی باید درس بخواند و دانشگاه برود که استعداد و لیاقتش (بخوان پولش) را دارد”!؟

و در این راستا مسوولان آموزش و پرورش و متولیان فرهنگی کشور که وظیفه ی خود را کالایی کردن آموزش و پرورش می دانند، بر طبل خصوصی سازی و پولی کردن هر چه بیشتر خدمات آموزشی می کوبند. آنان که به طور کامل و با پروریی و وقاحت اصول قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن تحصیل را زیر پا میگذارند و با ادعاهای دروغینی نظیر” بالابردن کیفیت آموزش تنها با سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان پذیر است”، هر روز بیش از پیش اقدام به واگذاری خدمات آموزشی به بخش خصوصی می کنند و حتا حداقل امکانات باقی مانده در آموزش عمومی را نیز تحت عناوین مختلف مانند خرید صندلی مدارس غیر انتفاعی، اجاره دادن فضاهای مدارس عمومی به مدارس غیرانتفاعی و… به بخش خصوصی هبه می کنند و به این ترتیب بسیاری از کودکان را از بدیهی ترین حقشان یعنی آموزش محروم میکنند.

فاجعه فرهنگی در حال وقوع است و معلمان آگاه که نمی توانند در قبال این فاجعه و غارت حقوق و دستمزدشان سکوت کنند، خشم فروخورده ی خود را در اعتراضات و اعتصابات و “تجمعات سکوت ” فریاد می کنند. در مقابل، سرمایه داران نوکیسه ی “آموزش خصوصی” از هراس ِکاهش سودشان و از دست دادن خوان گسترده آموزش و پرورش، خواستار گسترش جو ارعاب و وحشت در محیط های آموزشی می شوند، خواسته ای که از طریق مسوولان دولتی ِدلسوز ِبخش خصوصی ! انجام می شود. معلمان آگاه با تهدید، اخراج، تبعید، دستگیری و زندان روبرو می شوند تنها به این جرم که با بوجود آوردن تشکل های خود سعی در تلاش جمعی برای تغییر این شرایط داشته و دارند.

اما معلمان در این مسیر تنها نیستند.

بر طبق گفته های مسوولان، نزدیک به یک سوم جمعیت ایران از دسترسی به ابتدایی ترین امکانات زندگی محرومند و در فقر و گرسنگی روزگار می گذرانند و نمی توانند هزینه های آموزش و پرورش فرزندان خود را تامین کنند. خصوصی سازی زندگی کارگران و خانواده هایشان را نیز به نیستی می کشاند. آنان نیز بارها و بارها برای طلب مطالبات و حقوق شان به خیابان ها آمده و با همان تهدیدها و اخراج ها و دستگیری ها روبرو شده اند. اینها خانواده های همان دانش آموزان مدارس دولتی هستند که معلمان خواستار بهبود شرایط آموزش آنها هستند.

اکنون تشکلهای معلمان و کارگران خواسته های مشخصی برای رسیدن به آموزش های رایگان، اجباری، کیفی و برابر برای همه ی کودکان فارغ از جنسیت، قومیت، نژاد و مذهب دارند، خواسته ای که تنها با تلاش همگانی، متشکل و همبسته کارگران و معلمان قابل دسترسی است و رویای “دنیای دیگر”ی را محقق می کند که در آن آموزش کالا نیست و معلمان فارغ از دغدغه نان و فشارهای ناشی از بی حقوقی، در محیط های آموزشی سرشار از نشاط و پویایی یادگیری ، به پرورش نسل آینده مشغولند.

کانون مدافعان حقوق کارگر

مهر ١٣٩٥

هرگونه تلاش برای ایجادتغییرات ضد کارگری در قانون کار و دامن زدن به اخراج و فقر و فلاکت بیشتر،با فوران خشم فرو خورده ما کارگران مواجه خواهد شد

پروین محمدی:نقل از سایت اتحاد، سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

خبرهای منتشره حاکی از آن است که حداقل تا بدینجا دولت دست به یک عقب نشینی ضمنی در مورد لایحه اصلاحیه قانون کار زده است. اما چیزی که در این میان اتفاق افتاده و اتحادیه ازاد کارگران ایران علاوه بر افشاگری در مورد لایحه اصلاحیه دولت، دست به افشاگری در مورد آن زده است، این است که دولت هم در لایحه اصلاحیه و هم در چاپ امسال قانون کار، به ماده ٢١ این قانون دست اندازی کرده و در اقدامی جاعلانه بند (ح) و (ز) را جزو ماده ٢١ قانون کار به حساب آورده است تا در صورت باز پس گیری لایحه، حداقل این دو بند به غایت ضد کارگری را در این قانون نهادینه کند.

این آن چیزی است که تا کنون و تا دیروز که اتحادیه آزاد کارگران ایران دست به افشاگری در مورد آن زد پنهان و مسکوت مانده بود و تمامی کسانیکه تا به حال در مورد لایحه اصلاحیه دولت موضع گیری کرده اند عامدانه یا غیر عامدانه در این رابطه موضعی نگرفته اند.

ماده ٢١ قانون کار که به مبحث خاتمه قرارداد اختصاص دارد یکی از جنجال برانگیزترین مواد این قانون است که از اواخر دهه هشتاد، دولت احمدی نژاد سعی در وارد کردن بندهای (ح) و (ز) به آن کرد اما هیچگاه موفق به وارد کردن آنها به این ماده نشد و بر این اساس، این بندها تا پایان سال ٩٤ ، نه وارد ماده ٢١ قانون کار شد، نه در چاپهای آن آمد و نه در مراجع قانونی در رابطه با اخراج کارگران به این بندها استناد شد.

اما به ناگهان دولت تدبیر و امید سرمایه داران با زیرکی تمام، این بندها را جزو بندهای ماده ٢١ قانون کار در چاپ امسال آن وارد کرد و با آوردن اصلاحیه بر روی آنها طوری رفتار نمود که گویا این بندها جزو ماده ٢١ قانون کار بوده اند، با این امید که اگر همچون دولت احمدی نژاد بر اثر مبارزات و مقاومت کارگران موفق به تصویب لایحه اصلاحی قانون کار نشدند، موفق شده باشند ماده ٢١ قانون کار را با تغییرات انجام شده، با دوز و کلک به خورد طبقه کارگر ایران بدهند تا مسئله اخراجهای فله ای کارگران را برای همیشه صورت قانونی دهند.

تلاش برای ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار و اقدام جاعلانه دولت در وارد کردن بندهای (ح) و (ز) به قانون کار با هدف تسهیل بی سابقه اخراجهای دسته جمعی کارگران، در شرایطی صورت میگیرد که به معنای واقعی کلمه و بی هیچ سیاه نمائی، بیکاری میلیونها کارگر و جوان جویای کار بیداد میکند و مسئولین حکومتی خود از وجود این درجه از بیکاری و پیدا کردن راه حل برای آن صحبت میکنند، اما از طرف دیگر بطور ریاکارانه ای شرایط را با دست بردن به معدود حداقلهای موجود در قانون کار و جعل ماده ٢١، برای گسترش لشکر عظیم بیکاران مهیا میکنند. آیا این عمل معنایی جز این دارد که این حضرات در صدد تامین و تضمین سودهای نجومی برای صاحبان سرمایه به قیمت فقر و درماندگی بیش از پیش ما کارگران هستند. آیا واقعا در این چند دهه گذشته، اینان چیزی بر سر سفره های ما کارگران باقی گذاشته اند که حال در صدد غارت آن بر آمده اند. اینان چنان غرق در غارتگری خود هستند که حتی از فهم این مسئله عاجزند که دیگر در سفره های خالی ما کارگران چیزی برای غارت و چپاولگری باقی نمانده است.

وارد کردن جاعلانه بند (ز) و بویژه بند (ح) توسط دولت تدبیر و امید سرمایه داران به ماده ٢١ قانون کار و تلاش برای غارت هست و نیست ما کارگران، چیزی نیست که براحتی از حلقوم طراحان و مجریان چنین بندهای خانمان بر باد دهی پایین برود. امروزه بنا بر اذعان خود این آقایان، هم بیکاری بیداد میکند و هم حداقل مزد و کل دریافتی یک کارگر سه برابر زیر خط فقر است. آنوقت علیرغم چنین اعترافاتی که بیانگر اوج ستم گری و تحمیل شرایط ضد انسانی بر میلیونها میلیون انسان است این حضرات باز هم در صدد تحمیل شرایطی به مراتب فلاکت بارتر بر طبقه کارگر ایران هستند، شرایطی که بدون تردید با فوران خشم فرو خورده میلیونها کارگر و زحمتکش مواجه خواهد شد.

 

احضار و تهدید زندانی سیاسی و فعال کارگری؛ بهنام ابراهیم زاده در زندان

صبح امروز سی و یکم شهریور بهنام ابراهیم زاده توسط یوسف مردی رییس حفاظت اطلاعات زندان رجایی شهر احضار و مورد تهدید قرار گرفت. بهنام ابراهیم زاده توسط رئیس حفاظت اطلاعات فردی بنام یوسف مردی احضار شد که علت آن افشای خبر ضرب و شتم و انتقال اجباری یک زندانی امنیتی به نام محمود ناجی به دادگاه٫و افشای فشارهای وارده بر زندانیان سیاسی ٫امنیتی و عادی ذکر گردید. یوسف مردی این زندانی سیاسی و فعال کارگری را به پرونده سازی و ممانعت از مرخصی و انجام ریل درمانی تهدید کرد. بنا به اخبار دریافتی از منابع مطلع بهنام ابراهیم زاده در برابر همه تهدیدها به مردی پاسخ داده است که: در هیچ منطقی نیست که زندانی امنیتی٫عادی٫سیاسی را به زور و دست و پای بسته و با ضرب و شتم به دادگاه ببرند. بهنام ابراهیم زاده همچنین در خصوص نگهداری زندانیان برخلاف ماده شماره ٦٨ اصل تفکیک جرائم ٫مصادره و دزدی داروهای ضروری و وسایلش و عدم رسیدگی به بیماریها  کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی

معلمان

فراخوان کانون های صفنی سراسری معلمان به تجمع برای ١٣ مهر روز جهانی معلم برای پیگیری خواستهایشان. در بخشی از فراخوان چنین آمده است:

“لذا برای نیل به اهداف و تحقق خواسته‌ها در روز چهارشنبه ١٣ مهر ماه ٨٤، مصادف با روز جهانی معلم، از ساعت ٥/٨ تا ٥/١١ صبح در مراکز استانها در سازمان آموزش و پرورش و در شهرستانها در نواحی و مناطق گرد هم می‌آییم تا ضمن بزرگداشت مقام معلم و تکرار چندین باره خواسته‌های بر حق و پافشاری بر تحقق آن‌ها ، بتوانیم توجه دولت جدید را که پیوسته شعار عدالت محوری و مهر ورزی، سرداده است جلب نماییم .

در پایان امیدواریم که دولت جدید در اسرع وقت به خواسته‌های بر حق فرهنگیان، پاسخ مثبت داده به وعده‌های داده شده جامه عمل بپوشاند در غیر این صورت تشکل‌های صنفی در نشست فوق العاده خود، تصمیمات جدی تری را اتخاذ خواهند کرد .

باسپاس – تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

١-کانون صنفی معلمان ایران

٢- کانون صنفی معلمان لا‌هیجان

٣- کانون صنفی معلمان کرمانشاه –

٤-کانون صنفی معلمان همدان

٥ – انجمن صنفی فرهنگیان خراسان – ٦-کانون صنفی فرهنگیان اصفهان –

٧-کانون فرهنگیان یزد

٨- کانون فرهنگیان شیراز

٩ – کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین ١٠- مجمع صنفی فرهنگیان ایلا‌م

١١ – کانون صنفی معلمان نکا

١٢- کانون معلمان شهر ری

١٣- کانون صنفی فرهنگیان کاشان

١٤ – کانون صنفی فرهنگیان کوچصفهان ١٥- کانون صنفی فرهنگیان استان زنجان ١٦- کانون صنفی فرهنگیان گیلا‌ن ( رشت – )

١٧-کانون صنفی معلمان مازندران

١٨ – کانون صنفی معلمان ارومیه – ١٩-اتحادیه صنفی فرهنگیان اهواز

٢٠ – کانون صنفی معلمان استان مرکزی ٢١- کانون صنفی معلمان آذربایجان شرقی – کانون صنفی معلمان اردبیل

٢٢ – جامعه فرهنگیان آستانه اشرفیه

٢٣- انجمن صنفی معلمان استان کردستان

٢٤- هیات موسس انجمن صنفی فرهنگیان خمینی شهر

٢٥ – کانون صنفی معلمان قایم شهر

٢٦ – سازمان صنفی معلمان آذربایجان شرقی

٢٧- کانون صنفی فرهنگیان شهرستان شوشتر

٢٨ – کانون صنفی معلمان کرمان – کانون صنفی معلمان چهار محال بختیاری

این فراخوان با اعلام خواستهایی که در نشست ٢٣ و ٢٤ شهریور نمایندگان کانون های صنفی معلمان در اردبیل داشتند، تصمیم گیری شده است. متن این فراخوان و خواستهایش را در زیر میخوانید. یک اعتراض مهم معلمان به حقوقهای زیر خط فقر است. معلمان با شعار خط فقر سه میلیون، حقوق ما یک میلیون اعتراض خود را به این وضعیت اعلام داشته و در قطعنامه هایشان بر خواستهایی مهمی چون افزایش دستمزدها به بالای خط فقر ، تحصیل رایگان، اموزش یکسان برای همه و لغو مدارس خصوصی، بازسازی مدارس نا امن و … تاکید گذاشته اند. همچنین اسماعیل عبدی از رهبران اعتراضات معلمان در بیانیه مشترکی با جعفر عظیم زاده از رهبران کارگری کارزاری را علیه امنیتی کردن مبارزات کارگران، معلمان و مردم معترض اعتراض داشتند که جنبشی حول آن شکل گرفته است. اهمیت این کارزار اعتراض به سرکوب ها و ایستادن در مقابل آن و خواست مشخص آن لغو تمامی پرونده های تشکیل شده برای فعالین کارگری، و معلمان و مردم معترض تحت عناوینی چون “اخلال در نظم و امنیت ملی” است.

متن فراخوان معلمان برای ١٣ مهر روز جهانی معلم را در زیر میخوانید:

“فرهنگیان ارجمند،

نمایندگان شما در تشکل‌های صنفی در تاریخ ٢٣ و ٢٤ شهریور ماه ١٣٨٤ در اردبیل گرد هم آمدند و اهم خواسته‌های شما را پس از بحث و تبادل نظر به شرح زیر اعلا‌م می‌دارند:

١ – رفع تبعیض فاحش موجود بین فرهنگیان اعم از شاغل و بازنشسته با سایر کارکنان

دولت در مجموع دریافت‌ها و تسهیلا‌ت و تحقق عدالت و بر قراری برابری و مساوات .

٢ – تغییر نگرش منفی مسئولا‌ن به آموزش و پرورش و احیای شخصیت معلمان و انتخاب وزیری شایسته و توانمند برای این وزاتخانه .

٣- صدور پروانه فعالیت برای تشکل‌های بلا‌تکلیف در اسرع وقت، بر اساس ماده ١٢ از فصل دوم قانون احزاب و تشکل‌ها توسط وزارت کشور و کمیسیون ماده ١٠

٤- مختومه کردن پرونده و تبرئه فعالا‌ن صنفی به وسیله دستگاههای قضایی و امنیتی و پرهیز از پرونده سازی و امنیتی کردن مراکز آموزشی

٥- حمایت قضایی دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش از فعالا‌ن صنفی، فرهنگی، بر اساس مصوبه قضایی کارکنان دولت در سال ١٣٧٦

٦- تقلیل روزهای تدریس آموزگاران و توجه ویژه به مقطع ابتدایی، حل مشکلا‌ت ویژه مشاوران، دفترداران و نیروهای خدماتی .

٧ – فراهم آوردن امکانات لا‌زم و در حد استاندارد، در مدارس دولتی به منظور جلوگیری از تنزل جایگاه و افت تحصیلی در مدارس دولتی .

 

از صفحه فیس بوک «کارگران در فیسبوک»

در گذشت ٤ کارگر اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق بروجرد در جریان یک تصادف راه تجمع اعتراضی در تهران

یکشنبه ٤مهر چند تن از اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق که برای پیگیری مطالبات و برگزاری تجمع راهی تهران شده بودند، در بروجرد تصادف کرده و ٤ نفر از آنان بعد از انتقال به بیمارستان جان سپردند.

جان با ختن این کارگران را به خانواده هایشان و به همکارانشان و به همگان تسلیت میگوییم.

تجمع این کارگران قرار بود در مقابل مجلس و سازمان مدیریت برگزار شود. در این روز لایحه قرار داد دائم اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق در مجلس اسلامی مورد بحث بود و کارگران تلاش داشتند در محل حضور داشته و خواسته خود را اعلام کنند. بنا بر خبر ها حدود ٤٧٠٠ کارگر متخصص در شرکت های منطقه ای در سطح سراسری در کاری سخت و زیان آور اشتغال دارند. با وجود دائمی بودن کار کارگران اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق، اما هنوز رتبه بندی مشاغل آنها مشخص نیست. یکی از مطالبات کارگران اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق تبدیل قرارداد موقت آنان به قرار دادهای دائمی و امنیت شغلی است.

کارگران اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق دارای سوابق بیش از ١٥ سال هستند.

کارگران اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق به سبب قرار دادن آنها بعنوان «نیروهای حجمی» که معنای آن انتقال آنان به بخش پیمانکاران است، نگران امنیت شغلی بوده و به قراردادهای موقت کاری شان معترضند. این کارگران طی یکسال گذشته بارها و بارها در اعتراض به وضعیت کاری خود دست به تجمع و اعتراض زده اند.

مسئول مرگ ٤نفر از کارگران اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق دولت و سودجویی سرمایه داران صاحب کار است که این چنین کارگر را سر میدوانند. با قراردادهای موقت و وحشیانه کار، در نا امنی مطلق شغلی قرار میدهند و زندگی او و خانواده اش را به تباهی میکشند.

بین المللی

بریتانیا – تظاهرات در حمایت از پذیرش پناهجویان بیشتر

نزدیک به ٢٠ هزار بریتانیایی روز شنبه ١٧ سپتامبر در لندن در حمایت از پذیرش تعداد بیشتری از پناهجویان تظاهرات کردند. دولت بریتانیا سال گذشته وعده داد که ٢٠ هزار پناهجوی سوری را در پنج سال آینده بپذیرد. یکی از شرکت کنندگان در این تظاهرات می گوید: «این بحران عظیمی است و ما فکر می کنیم که اقدامات سیاسی لازم برای حل این بحران صورت نگرفته، ما خواهان اقدامات بیشتری از جانب دولت بریتانیا هستیم. دولت وعده داد که بیست هزار پناهجو را اسکان بدهد. تا الان فقط به ٢٥٠٠ نفر پذیرش داده اند، و ما فکر می کنیم این خیلی کم است.» یکی از برگزارکنندگان این تظاهرات نیز می گوید: «جنگ در سوریه به شکل فاجعه باری شدت گرفته، جنگزدگان سوریه یا هر کشور دیگری باید این فرصت را داشته باشند که زندگی خود را در محیط امنی دوباره بسازند، و بریتانیا باید از پناهندگان بیشتری استقبال کند.». در حالی که اختلاف نظرات مردم و مسئولان کشورهای اروپایی در مورد نحوه برخورد با بحران مهاجران و پناهجویان ادامه دارد، سازمان ملل روز دوشنبه اجلاسی در همین زمینه در نیویورک برگزار خواهد کرد.

بلژیک – تظاهرات بیش از ٥ هزار نفر در حمایت از کارگران کارخانه کاترپیلار

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا چند روز پیش گفت که باید به مسائل اجتماعی در اروپا اهمیت بیشتری داد.

جمعه ١٦ سپتامبر هزاران نفر در شهر کوچک شارلروآ بلژیک در حمایت از ٢ هزار کارگر کارخانه کاترپیلار تظاهرات کردند. این کارگران در آستانه از دست دادن کار خود هستند. خبرنگار یورونیوز نظر برخی از این تظاهرکنندگان را درباره صحبتهای آقای یونکر جویا شده است. یکی از این آنها گفت: ” من هم می خواهیم که اروپا به مسائل اجتماعی اهمیت بیشتری بدهد. نخست باید در بلژیک مزیت مدیران ارشد کاهش یابد تا در همین کشور بمانند. همیشه به شرکتهای چند ملیتی مزیتهایی داده می شود، ولی آنها در مقابل کاری برای ما نمی کنند. “دیگر با اشاره به سختی کار کارگران اظهار داشت: ” از او دعوت می کنم که تنها برای یک روز مانند یک کارگر کار کند. پس از آنکه با سختی کار و زندگی روزمره ما آشنا شد می تواند درباره مسائل اجتماعی صحبت کند. برای اینکه بتواند درباره ما صحبت کند باید حداقل یک روز پا به پای ما کار کند. او چیزی نمی داند. ” تظاهرکننده دیگر بیان کرد: ” اروپا در شرایط خوبی نیست. برنامه های ریاضت اقتصادی شرایط را بد کرده است. همه شغلهای خود را از دست خواهند داد. از ماه سپتامبر تا کنون ٤ هزار نفر در بلژیک شغل خود را از دست دادند. “

آذربایجان – تظاهرات در باکو در اعتراض به طرح افزایش دوره ریاست جمهوری

صدها نفر در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان در اعتراض به طرح اصلاح قانون اساسی برای افزایش طول دوره ریاست جمهوری در آن کشور، روز شنبه١٧ سپتامبر دست به تظاهرات زدند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان در این راهپیمایی همچنین تصاویر و پلاکاردهایی در حمایت از فعالان مخالف دولت که بازداشت یا زندانی شده‌اند، در دست داشتند. بر اساس این طرح، دوره ریاست جمهوری آذربایجان از پنج به هفت سال افزایش می‌یابد. قرار است همه پرسی برای اصلاح قانون اساسی روز ٢٦ سپتامبر برگزار شود. در این طرح همچنین پیشنهاد شده است که شرط حداقل سن برای داوطلبان ریاست جمهوری برداشته شود. طبق قانون اساسی کنونی آذربایجان، حداقل سن برای کسب مقام ریاست جمهوری ٣٥ سال است. معترضان می گویند اصلاحات پیشنهادی، به حکومت فعلی امکان می‌دهد قدرت خود را برای بلندمدت حفظ کند. منتقدان جمهوری آذربایجان را در واقع کشوری تحت حکمرانی “خاندان علی‌اف” می‌دانند؛ چرا که الهام علی‌اف رئیس جمهوری فعلی، فرزند رئیس جمهوری پیشین آن کشور بوده است. الهام علی‌اف چهارمین رئیس جمهوری آذربایجان است که از سال ٢٠٠٣ میلادی تا کنون در قدرت است و اکنون سومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود را سپری می‌کند.

کنگو – تظاهرات مخالفان دولت و کشتار توسط پلیس

تظاهرات ضددولتی در جمهوری دموکراتیک کنگو به خشونت کشیده شد و دست کم هفده نفر در تازه ترین دور درگیریها کشته شدند. سه نفر از قربانیان نیروهای پلیس هستند.  معترضان خواهان استعفای ژوزف کابیلا، رئیس جمهوری این کشور هستند.  نیروهای پلیس ضدشورش برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و خودروهای آبپاش استفاده کردند. دوره کنونی ریاست جمهوری کابیلا در اواخر سال جاری میلادی یعنی حدود سه ماه دیگر به پایان می رسد. کمیسیون انتخابات قرار بود تاریخ انتخابات را مشخص کند، اما تصمیم گیری در این باره را به تعویق انداخت. مخالفان دولت می گویند که کابیلا قصد دارد با به تاخیر انداختن برگزاری انتخابات، دوره ریاست جمهوری خود را تداوم ببخشد.

سوریه – بمباران کاروان کمک‌های انساندوستانه و کشته شدن ١٢ نفر

یک کاروان حامل کمک های انساندوستانه که عازم شهر حلب بود دوشنبه شب هدف حمله قرار گرفت. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه در نتیجۀ این بمباران ها ١٢ نفر اعضای صلیب سرخ سوریه کشته شده اند. هنوز مشخص نیست چه گروهی از طرف های درگیر در سوریه به این کاروان کمک های انساندوستانه حمله کرده اند اما گفته می شود این کاروان صلیب سرخ در جریان حملۀ هوایی به استان حلب مورد حمله قرار گرفته اند. هیچ کدام از گروههای مسلح ضد دولتی در سوریه جنگنده و هلی کوپتر در اختیار ندارند و دولت های سوریه و روسیه نیز تاکنون واکنشی به خبر حمله به این کاروان نشان نداده اند. به نقل از سازمان ملل متحد و به گزارش منابع خبری سوریه، ١٨ کامیون از این کاروان در نتیجۀ این حملات که درغرب حلب بوقوع پیوسته آسیب دیده و محمولۀ ارسالی نیز از بین رفته است. محموله های این کاروان قرار بود به دست مردم شهر عروم الکبری در غرب استان حلب برسد. بیش از ٦٧٠٠٠ نفر در این شهر زندگی می کنند.

عربستانِ سعودی – اعتصاب کارکنان بیمارستان تخصصی سَعَد در شهر ساحلی خُبَر

کارکنانِ یک بیمارستان در شرقِ عربستانِ سعودی به دلیلِ پرداخت نشدنِ حقوقشان دست به اعتصاب زدند. یکی از پرستاران بیمارستان تخصصی سَعَد در شهر ساحلی خُبَر گفته است “ما در اعتصاب هستیم، سه ماه و نیم است که هیچ حقوقی دریافت نکرده ایم”. این خانمِ پرستار در حالی که خواست هویتش ناشناس باقی بماند، بیان کرد که بیمارستانِ سعد بخشی از شرکتِ سعودیِ سعد است که بر اساسِ اطلاعات بیان شده در سایتِ این شرکت، فعالیت هایِ آن معطوف به تجارت هایِ گوناگون در خلیجِ فارس و سرمایه گذاری در کشور هایِ مختلف است. در پیِ بحرانِ مالی ای که عربستان با آن دست و پنجه نرم می کند، امسال بسیاری از کارکنانِ شرکت هایِ سعودی بدونِ حقوق مانده اند.  همچنین، این پرستار گفته است که “تقریبا همه” خدمۀ پزشکی که شامل ١٢٠٠ پرستار می شوند، به اعتصاب در حومۀ شهر پیوسته اند؛ این در حالی ست که فعالیت اتحادیه های کارگری در آنجا ممنوع است. او گفت: حقوقِ خانه داران و نیروهایِ حراست پرداخت شده است و آن ها سرِ کارشان هستند. حدودِ ١٠٠ تا ١٥٠ نفر از کارکنانِ بیمارستان صبحِ روز دوشنبه ١٩ سپتامبر در مقابلِ ساختمانِ بیمارستان به نشانۀ اعتراض جمع شدند. همچنین این پرستار خبر از امکانِ ادامۀ تحصن در روزِ سه شنبه ٢٠ سپتامبر داد و گفت در صورتِ پاسخ نگرفتن از حکومتِ محلی این تحصن روزِ سه شنبه نیز ادامه خواهد یافت.

آمریکا – اعتراض به کشتن ٢ سیاهپوست توسط مأمورین پلیس

در درگیریها بین معترضان در ایالت کارولینای شمالی و پلیس، ده ها نفر مجروح شدند. اعتراضهای خیابانی پس از آن آغاز شد که به مدت کوتاهی از یکدیگر، دو مرد سیاهپوست در دو منطقه مختلف آمریکا توسط نیروهای پلیس کشته شدند.

روز سه شنبه ١٩ سپتامبر یک مرد سیاهپوست ٤٣ ساله در منطقه شارلوت ایالت کارولینای شمالی، بر اثر تیراندازی یک مامور پلیس مجروح و به بیمارستان منتقل شد. او بعدا در بیمارستان درگذشت. پلیس گفته است که این مرد با خود اسلحه داشت و یک تهدید فوری برای ماموران پلیس محسوب می شد. اما بستگان او گفته اند که او با خود اسلحه ای نداشت و یک کتاب همراه خود داشت.

معترضان مسیر حرکت خودروها در یک بزرگراه را بند آوردند و نیروهای پلیس برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور استفاده کردند.

به گزارش اداره پلیس منطقه شارلوت مکلنبورگ، معترضان چند خودروی پلیس را که در اطراف محل وقوع این تیراندازی رخ داد به آتش کشیدند.

روز جمعه گذشته در اتفاقی مشابه در شهر تولسا در ایالت اوکلاهاما، یک مرد سیاهپوست که مجبور شده بود خودرویش را به دلیل خراب شدن در یک بزرگراه متوقف کند، بر اثر تیراندازی ماموران پلیس کشته شد.

تصاویری که دوربینهای پلیس ثبت کرده اند نشان می دهند که ماموران پلیس به این مرد در حالی که دست خود را بالای سرش برده بود نزدیک شدند و هنگامی که او قصد داشت مدارک درخواست شده توسط ماموران را از خودروی خود بردارد، هدف تیراندازی قرار گرفت.

وکیل مدافع مامور پلیسی که تیراندازی کرده است گفته است که فرد کشته شده به دستور ماموران پلیس بی توجهی کرده بود.

حدود سه ماه قبل تیراندازی مرگبار یک مامور پلیس به یک زن سیاهپوست ٢٧ ساله در شهر سان فرانسیسکو، آغازگر اعتراضهای مشابهی بود که در نهایت منجر به استعفای رئیس پلیس سان فرانسیسکو شد.

بنا به گزارشها یکی از نیروهای تحت امر او به زنی که بی توجه به دستور توقف پلیس با یک خودروی دزدی، می خواست از دست پلیس فرار کند شلیک کرده بود و مرگ او را رقم زده بود.

به گفته مقامهای شهری، هیچ نشانه ای مبنی بر این که فرد قربانی با خود سلاح داشت یا تلاش کرده بود به نیروهای پلیس حمله کند، پیدا نشد.

آفریقا – مرگ ده ها مهاجر در اثر واژگون شدن قایقی در آب های مصر

مقام ها می گویند دست کم ٤٢ نفر پس از واژگون شدن یک قایق مهاجران در آب های ساحلی مصر غرق شده اند.

به گزارش رسانه های دولتی این قایق حامل حدودا ٦٠٠ مسافر بود که ١٥٠ نفر آنها نجات یافته اند. مقام ها می گویند که حادثه در آب های ساحلی کفرالشیخ روی داد.

 منابع آگاه امنیتی به رویترز گفته اند که قایق حادثه دیده درحال انتقال مهاجران مصری، سوریه و آفریقایی بود.

خالد مقاهد سخنگوی وزارت بهداشت گفت که شمار اجسادی که از آب گرفته شده به ٤٢ رسیده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که شهروندان سودانی و سایر کشورهای آفریقایی در میان کشته ها هستند.

مقصد قایق معلوم نیست اما مقام ها حدس می زنند به ایتالیا می رفت.

پژوهشگران حقوق بشر ماه پیش گفتند که در سال ٢٠١٥ و نیمه اول سال جاری بیش از ٦٦٠٠ پناهجو در مدیترانه غرق شده اند.

“سازمان بین المللی برای مهاجرت” در ماه ژوئیه ارقامی را منتشر کرد دایر بر اینکه ٢٠١٦ می تواند مرگبارترین سال برای مهاجران باشد.

این سازمان گفت که تاکنون در سال جاری حدود سه هزار مهاجر و پناهجو هنگام عبور از مدیترانه جان خود را از دست داده اند.

اما یک گزارش تحقیقی در بریتانیا اخطار داد که بیشتر اجساد گرفته شده از آب ناشناس می ماند و خانواده های قربانیان از سرنوشت عزیزان خود بی خبر می مانند.