اخبار کارگری -اخبار کارگری بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران: نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

١١ آبان: سومین روز اعتراض و تجمع سراسری کارکنان شرکتی های مخابرات در مقابل مجلس

خواستهای مهم کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات کشور، تبدیل وضیعت، حذف شرکتهای واسطه ای و پیمانکاری و انعقاد قرارداد مستقیم با شرکت مخابرات، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، امنیت شغلی و بهبود وضعیت معیشتی شان است.

 

١١ آبان: اعتراضات کارکنان پتروشیمی فن آوران که از شنبه گذشته آغاز شده بود به نهمین روز رسید.

یکی از خواسته های معترضان؛ تبدیل وضعیت، انتصاب مدیرعامل و جذب نیروهای بومی است. کارگران به استخدامهای فامیلی و تبعیض اعتراض دارند و علیه آن شعار میدادند. و عمده اعتراضات به نماینده هیات مدیره و معاون مالی و اداری شرکت است و هم‌اکنون اعتراضات ادامه دارد.

 

تجمع اعتراضی مردم خشمگین ‏کرمانشاه مقابل ‏دفتر مرکزی ‏فرش و‏گلیم

این تجمع اعتراضی علیه کارگزار حکومتی که متهم به دزدی سپرده های مردم شده است تا آخرهای شب ادامه داشت. به‌دنبال انتشار خبری مبنی بر دزدی یکی از کارگزاران حکومت در کرمانشاه در مکتب فرش و گلیم و خارج کردن سپرده‌های مردم این شهر، مردم کرمانشاه یکشنبه شب نهم آبانماه ٩٥ در مقابل دفتر مرکزی این شرکت در شهر فرنگ نزدیک میدان فردوسی تجمع کرده و خواستار بازپس‌گیری سپرده‌های خود شدند. لازم به ذکر است این کارگزار حکومتی قصد خارج کردن ٢٠٠ میلیارد تومان از سپرده‌های مردم را داشته که موفق نشده است.

تجمع کارگران سد « چم شیر » مقابل فرمانداری گچساران

صبح ١٠ آبان ماه ٤٠٠ نفر از کارگران پروژه سد چم شیر گچساران به نمایندگی از دو هزار کارگر شاغل در سد جم شیر در اعتراض به تعویق پرداخت ٦ ماه دستمزدشان مقابل ساختمان فرمانداری گچساران تجمع کرده‌اند. این کارگران ٤٠٠ نفر هستند . به گفته کارگران در طول بیش از٧ ماه گذشته از سال ورود به ماه هشتم تنها یک ماه حقوق گرفته اند در حالی که فصل مدارس است و باید برای فرزندان محصل خود مایحتاج تامین کنند. و فشار اقتصادی سنگینی بر آنها وارد شده است.

 

دومین روز تجمع بازنشستگان فولاد مقابل مجلس

صبح روز ١٠ آبان ماه بازنشستگان صنایع فولاد در اعتراض به سطح نازل حقوقها، وضع نابسامان درمان و عدم پرداخت حقوق و همچنین قطع شدن بیمه‌هایشان برای دومین روز متوالی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

بنا بر خبرها از حدود ظهر روز گذشته نمایندگان بازنشستگان با مسئولان وزارت کار و صندوق بازنشستگی فولاد نشست داشتند که تا ساعت ٦ عصر ادامه داشت و در خاتمه تجمع کارگارن در این روز مسئولان صندوق بازنشستگی قول دادند که مطالبات این بازنشستگان را پیگیری کنند. اما کارگران به وعده ها اعتمادی ندارند و خواستار پرداخت فوری طلبهایشان هستند. تجمع روز گذشته بازنشستگان صندوق فولاد تا ٨ شب روز گذشته ادامه داشته است. به کارگران قول داده شده است که بحث مشکلات درمانی ذوب آهن را حل کنند و همسان سازی حقوقها را از روز ١١ آبان شروع کنند. این کارگران در اعتراضات قبلی بر درمان رایگان تاکید کرده بودند. چند صد کارگر بازنشسته صنایع فولاد به نمایندگی از سوی همکارانشان برای پیگیری خواستهایشان به تهران آمده و از ساعت ٨ صبح روز ٩ آبان در مقابل مجلس تجمع کردند.

تجمع کارگران ارگ قدیم بم

شماری از کارگران پروژه مرمت مجموعه ارگ قدیم بم در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود ، امروز یکشنبه (٩ آبان ماه) در مقابل پایگاه میراث فرهنگی ارگ تجمع کردند.

این کارگران در تماس میگویند :حدود ١١٨ نفر هستیم که از پایگاه میراث فرهنگی بم بیش از سه ماه مزد معوقه پرداخت نشده طلبکاریم و با وجود برپایی چند نوبت تجمع اعتراضی تا این لحظه هیچ کس حاضر نشده تا به این وضعیت رسیدگی کند.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کشت و صنعت لرستان مقابل استانداری نسبت به وعده های توخالی کارفرما ودولت!

دیروز٨ آبان،کارگران اخراج شده کشت و صنعت مقابل استانداری لرستان تجمع کردند و خواستار حقوق از دست‌ رفته خود شدند تا شاید پس از ١٣ سال بیکاری، یا بازنشست شوند و یا مجدد بتوانند به کار خود ادامه دهند.

یکی از کارگران کشت و صنعت لرستان اظهار داشت: در سال ٨٢ مطرح کردند کشت و صنعت ورشکست شده، وعده‌هایی توسط کارفرما و استاندار وقت به ما داده شد و براساس یک سری شرایط کارگران را بازخرید کردند.

اعتصاب کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه!

جمعی از کارگران کارخانه لاستیک پارس واقع در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه دراعتراض به عدم پرداخت حق شیفت واضافه کاری دست از کار کشیدند و درمقابل ساختمان اداری تجمع کردند.

یکی از این کارگران اعتصابی علت اصلی این تجمع را اختلاف نظر بین کارگران و مدیریت به دلیل قرار دادن شیفت کاری در روزهای تعطیل، بدون احتساب حقوق و اضافه کاری اعلام کرد

@ettehad

تجمع سراسری کارگران و پرسنل بخش خصوصی مخابرات در مقابل مجلس

از ساعات اولیه صبح امروز کارگران و پرسنل بخش خصوصی مخابرات (کارگران شرکتی) دست به تجمع در مقابل مجلس زدند. فراخوان این تجمع در روز ششم آبانماه از سوی این کارگران اعلام شده بود.

بنا بر گزارش منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران، تا لحظه مخابره این خبر(یکربع به ٩ صبح) بیش از ١٥٠٠نفر از این کارگران از سراسر کشور در مقابل مجلس تجمع کرده و با در دست داشتن پلاکاردهایی خواهان رسیدگی به خواستهای خود هستند.

کارگران و پرسنل بخش خصوصی مخابرات کشور، پیش تر در روزهای ١٣و ١٤ مهر دست به تجمع در مقابل مجلس زده بودند که با وعده رسیدگی به خواست هایشان به این تجمعات پایان دادند اما از آنجا که هیچ اقدام موثری در طول بیش از ٢٠ روز گذشته برای رسیدگی به خواستهایشان صورت نگرفت، آنان با فراخوان قبلی، از صبح امروز دست به تجمع در مقابل مجلس زدند.این کارگران اعلام کرده اند این بار تا رسیدگی عملی به خواست هایشان به تجمع خود در مقابل مجلس پایان نخواهند داد.

تجمع اعتراضی کارگران ارگ قدیم بم از سر گرفته شد

روز ٩ آبان شماری از کارگران پروژه مرمت مجموعه ارگ قدیم بم در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود ، در مقابل پایگاه میراث فرهنگی ارگ تجمع کردند.

بنا بر خبر این کارگران ١١٨ نفر هستند که از پایگاه میراث فرهنگی بم بیش از سه ماه مزد معوقه پرداخت نشده طلبکارند و با وجود برپایی چند نوبت تجمع اعتراضی جوابی نگرفته اند.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کشت و صنعت لرستان مقابل استانداری نسبت به وعده های توخالی کارفرما و استاندار وقت!

روز ٨ آبان،کارگران اخراج شده کشت و صنعت مقابل استانداری لرستان تجمع کردند و خواستار حقوق از دست‌ رفته خود شدند تا شاید پس از ١٣ سال بیکاری، یا بازنشست شوند و یا مجدد بتوانند به کار خود ادامه دهند. به گفته کارگران در سال ٨٢مطرح کردند کشت و صنعت ورشکست شده، وعده‌هایی توسط کارفرما و استاندار وقت به آنان داده شد و براساس یک سری شرایط کارگران را بازخرید کردند.

اعتصاب کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه!

روز ٨ آبان جمعی از کارگران کارخانه لاستیک پارس واقع در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه دراعتراض به عدم پرداخت حق شیفت واضافه کاری دست از کار کشیدند و درمقابل ساختمان اداری تجمع کردند. یکی از این کارگران اعتصابی علت اصلی این تجمع را اختلاف نظر بین کارگران و مدیریت به دلیل قرار دادن شیفت کاری در روزهای تعطیل، بدون احتساب حقوق و اضافه کاری اعلام کرد

تجمع اعتراضی در زاهدان نسبت به گران شدن آب شیرین!

صبح روز ٨آبان،تعدادی ازصاحبان خودروهای حمل آب شیرین زاهدان دراعتراض به گران شدن قیمت آب جلوی سازمان صنعت ،معدن وتجارت تجمع کردند.

تجمع مردم زلزله‌زده زرند جلوی فرمانداری این شهر!

در پی زلزله شدید در شهرستان زرند، تعدادی از مردم با تجمع در جلوی فرمانداری این شهرستان خواستار دریافت چادر شده اند.

کارگران پیمانکاری ماشین سازی و هپکو اراک سفر استانی روحانی را به صحنه اعتراض خود تبدیل کردند.

روز ٢ مهر همزمان با سفر روحانی به استان مرکزی کارگران پیمانکاری ماشین سازی و هپکو اراک با برپایی تجمع اعتراضی مخالفت خود را را نسبت به قراردادهای سفیدامضا، شرایط نابسامان ایمنی محل کار، عدم پرداخت چند ماه دستمزد معوقه وحق بیمه و نیز اخراج کارگران معترض رسانه ای کردند. این کارگران خواستار آن شدند تا به قراردادهای سفید امضاء، حقوق های معوقه دو تا سه ماهه، پرداخت حق بیمه های همراه با تأخیر پایان داده شود. همچنین آنان خواستار آن شدند تا به فضای بسته ای که با هر گونه پرسش کارگران منجر به اخراج آنان می شود، پایان داده شود.

تجمع اعتراضی کارگران قند قهستان مقابل ساختمان فرمانداری درمیان

حوالی ظهر روز ٥ آبان گروهی از کارگران کارخانه قند قهستان در استان خراسان جنوبی، در اعتراض به تعویق حقوق و سایر مطالبات صنفی‌شان در مقابل ساختمان فرمانداری درمیان تجمع کردند. ٢٨٠ کارگر این کارخانه بعد از اعلام تعطیلی این واحد تولیدی بیکار و هنوز مطالباتشان پرداخت نشده است. ١١٠ نفر از این کارگران رسمی و مابقی قراردادی بوده اند. زیر فشار اعتراضات کارگران اداره کار حکم پرداخت مطالبات کارگران را داده است. اما کارفرما پاسخی نمیدهد. این کارگران در هنگام تعطیلی کارخانه حداقل ٨ ماه دستمزد پرداخت نشده را طلب داشتند. و بیمه آنها نیز پرداخت نشده است.

اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی فناوران ماهشهرنسبت به استخدام فامیلی!

اخبار رسیده حاکی ازاعتصاب وتجمع کارگران پتروشیمی فناوران ماهشهر در ساختمان اداری شرکت دراعتراض به استخدام فامیلی است.

به گزارش١آبان شوشان،اخبار رسیده از بندر ماهشهر حاکی از اعتراضات شدید به نحوه رسمی شدن عده ی محدودی از کارکنان پیمانی در ساختمان اداری شرکت پتروشیمی فن‌آوران و درگیری لفظی و شدید در راهروی اداره است. معترضان نسبت به نادیده گرفته شدن حق افراد بومی با سابقه و احتمال وقوع آشناگرایی در فرآیند استخدامات تجمع کرده‌اند.

اعتراض کارگران بیکار در ماهشهر، اعتراض کارگران با قراردادهای موقت، اعتراض به تبعیض ها و پارتی بازی در استخدامهاست. اعتراض به استخدام های موقت برده وار است. عده ای تلاش میکنند این اعتراضات را به اعتراض علیه کارگر غیر بومی بکشانند تا مبارزه کارگران را به انحراف بکشانند و صف متحد اعتراض آنان را در هم بشکنند.

تداوم تجمع اعتراضی کارگران کارخانه سامان کاشی

تجمع اعتراضی دهها تن از کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد در اعتراض به عدم پرداخت ٨ماه دستمزد معوقه همچنان ادامه دارد.

بنابه گزارش منتشره، ٨٦نفر از کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد پس از شکایت از کارفرمای این کارخانه به دلیل عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود از کار اخراج شدند. این کارگران برای چندمین روز متوالی در اعتراض به این اقدام کارفرما و عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود مقابل اداره کار این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. در این کارخانه قبلا ٤٠٠ کارگر اشتغال داشتند که ٢٧٠ نفر آنها طی چند ساله اخیر اخراج شده و اکنون فقط ١٣٥ کارگر در آن اشتغال به کار دارند.

معلمان بازنشسته برای ١٢ آبان از ساعت ١٠ تا ١٢ ظهر برای پیگیری خواستهایشان فراخوان به تجمع مقابل ادارات کل آموزش و پرورش را داده اند. متن فراخوان را در زیر میخوانید:

باز نشستگان فرهنگی در روز ١٢ آبان در سرتاسر ایران در جلو ادارات كل تجمع خواهند کرد.

معلمان باز نشسته از گوشه و کنار کشور تماس گرفتند كه اقای خواستار تجمع ١٢ابان قراره صورت بگیرد چرا همكاری نمیكنی؟ شرمنده شدم و گفتم چشم به اندازه ی توانم عمل خواهم کرد و اطلاع رسانی می کنم . در واقع زمانیكه خط فقر ٤ملیون و معلم بازنشسته بطور متوسط یك تا یك و دویست ملیون تومان دریافت میكند كجای آن عدالت اسلامی حاكمان است؟ سرمایه های ملی نه تنها در ایران كه در سرتاسرخاورمیانه و جهان به بهای تنگ دستی مردم زحمتکش ما حیف و میل می شود، چرا فرهنگیان بازنشسته را درك نمیكنند؟؟ یعنی دلارهای خونین نفتی چنان از خود بیخودشان کرده كه از همه کس از جمله معلمان بازنشسته غافل هستند؟؟!! از همین رو، ما معلمان بازنشسته در سرتاسر ایران از ساعت ١٠ تا ساعت دوازده ی ظهر در جلو ادارات كل ، گرد هم می اییم و اعتراضمان را نسبت به تنگی معیشتمان اعلام میكنیم.همكاران فرهنگی تهرانی با توجه به تجمع قبلی كه از سایر استانها دعوت نكرده بودند در صوت تمایل میتوانند در جلو مجلس تجمع داشته باشند، حق گرفتنی است و با خواهش و التماس امكان ندارد.

کارگران

در حمایت از بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد

 ١٣٩٥ و در اعتراض به جلوگیری از تغییرات ضد کارگری در قانون کار، از تمامی کارگران و مزد بگیران، اعم از کارگران بخش های صنعتی، خدماتی، کشاورزی، معلمان، دانشجویان، پرستاران و توده های مردم زحمتکش و تحت ستم کشور که تغییرات ضد کارگری قانون کار شرایط کار و زندگی آنان و آینده فرزندان شان را هدف قرار داده، درخواست کرده است که با امضای طومار مورد نظر این سندیکا ــ که در سایت سندیکای شرکت واحد و همچنین بسیاری دیگر از سایت ها موجود می باشد ــ  به “لایحه” ضدکارگری «اصلاح قانون کار» اعتراض نموده و مخالفت خود را با این تغییرات و به اصطلاح “اصلاحات” اعلام نمایند. سندیکای کارگران شرکت واحد در همین بیانیه اعتراضی به درستی می گوید: “گرچه قانون کار کنونی نیز مانع از بی حقوقی ما کارگران نشده و اجازه تشکل مستقل غیر دولتی را از ما کارگران سلب کرده است، اما روشن است که در صورت تصویب چنین لایحه ای، نیروی کار در ایران از این نیز ارزان تر گردیده و مزایای ناچیز کنونی نیز کاهش پیدا خواهد کرد”.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری نیز همچون سندیکای کارگران شرکت واحد، «لایحه اصلاح قانون کار را جنگ دیگری علیه کارگران ایران » دانسته و  پیش تر طی بیانیه ای تحت همین عنوان اعلام کرده است که:

“دولت روحانی در واقع با ارائه مجدد این “لایحه” به مجلس، بار دیگر در صدد برآمده است تا به اصطلاح در شرایط “پسا برجام” و در اوضاع و احوالی که به گمان این دولت، تحریم ها پایان یافته اند، با ایجاد شرایط بازهم امن تری برای سرمایه گذاری و استفاده از نیروی کار ارزان کارگران در ایران، رضایت خاطر بیش از پیش صاحبان سرمایه و کارفرمایان را فراهم نموده و اوضاع و شرایط را به گونه ای رقم بزند که دیگر جایی برای گله ـ گذاری و ناخشنودی آنان از دولت ایشان باقی نمانده باشد. اگر چه چنین اهداف و برنامه هایی به قیمت تشدید فقرو فلاکت کارگران و بی حقوقی مطلق آنان تمام شده و آحاد هرچه بیش تری از طبقه کارگر را به گرداب فقر و فلاکت پرتاب کند. به جریان انداختن مجدد “پیش نویس اصلاحیه قانون کار” و ارائه مواد و بندهایی از آن به مجلس حامی سرمایه، برای تأیید و تصویب، بدون تردید با چنین اهداف و مقاصدی صورت گرفته و می گیرد. صاحبان سرمایه و دولت در واقع درصددند تا با تهیه و تنظیم چنین طرح ها و لوایحی، سلطه بیش از پیش سرمایه بر جزء جزء روابط کار و تولید را تضمین نموده و مطابق با اهداف و مقاصد خویش به جریان بیندازند”.

این “کمیته” همچنین وظیفه خود می داند تا به سهم خویش از این اعتراض برحق حمایت نموده و به شکل فعال و مؤثری از آن پشتیبانی نماید. کمیته هماهنگی همچنین از همه مزد بگیران اعم از کارگران صنعتی، خدماتی، معلمان پرستاران ،کارگران آگاه و فعالان کارگری می خواهد تا بهر شکل ممکن، مخالفت خود را با تغییرات ضدکارگری در قانون کار اعلام نموده و به اعتراض علیه تصویب آن  بپردازند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

٩٥/٨/٩

سعید طوسی امین رهبری در مظان آزار جنسی کودکان

صدای کودکان قربانی “قاریان قران” باشیم.

رسانه ها باز از یک تراژدی جریحه دار و آزار جنسی آنهم توسط یک قاری شناخته شده بین المللی مدرس قران خبر داده اند. سعید طوسی قاری و مدرس قران کسی  که به بیت رهبری رفت و آمد داشته و در جلسات و نشست های مسئولان بارها قران تلاوت کرده است. به گفته حسن محققی مسئول قاریان بند در زندان رجایی شهر یک سال و نیم پیش او جهت شرکت مسئولان زندان در نشستها و .محافل آموزشگاه قران به بند دو رندان رجایی شهر دعوت شده است.

انتشار خبر تجاوز به تعدادی کودک آنهم توسط قاری قران آنقدر باور نکردنی است که اولین واکنش های هر شنونده ای تردید در صحت خبر است. اما به سخن در آمدن قربانیان این تراژدی انسانی و رو شدن اسنادش یکی بعد از دیگری، دیگر تردیدی به جا نماند. خبر بهت آور است چونکه کسانی چون سعید طوسی ، قاری قران و مدرس علمیه، حداقل به باورهای خودشان و به ادعاهای اخلاق و دین و مردم داری شان پای بند نیستند. و حال در پی شکایت و پیگیری خانواده های این کودکان از سعید طوسی به جرم آزار جنسی کودکان، از سوی دفتر قضایی منع تعقیب شده و تنها به جرم تشویق به فساد در دادگاه ویژه کارکنان دولت به ٤ سال حبس محکوم گردیده است.

پس از انتشار این خبر برخی ها گفتند در انتشار واقعیت مبالغه شده است. مثلا ١٩ کودک نبوده بلکه تنها چند کودک بوده است. گویی موضوع تعداد کودک است نه کراهت این عمل شنیع و غیرانسانی. سعید طوسی جرمش تجاوز به کودکان است. نابود کردن سرنوشت و آینده این کودکان است. و جالب اینجاست که ایشان با زیر پا له کردن این کودکان از سوی دادگاه قضایی حتی منع تعقیب هم شده است. اما کسانی چون من به جرم دفاع از حقوق کود ک و حقوق انسانها در زندانیم. سوال من ، سوال مردم اینست که چگونه است که دستگاه قضایی شرم آورانه و با قضاوت های ناعادلانه و کینه توزانه نه یکبار بلکه دو بار فردی مثل من را به جرم دفاع از حقوق کودکان و فعالیت های حقوق بشری بدون رعایت کمترین اصول دادرسی و در پنج دقیقه بدون حق داشتن وکیل به حبس سنگین محکوم کرده است. و سعید طوسی ها منع تعقیب میشوند. چگونه است که دفاع کسانی چون من از حقوق کودکان و حقوق برحق مردم تحت عنوان “اخلال در نظم و امنیت ملی” و یا “تشویش اذهان عمومی” حکم زندان دارد.

سوال اینست که حتی اگر سعید طوسی را به عنوان “مشوق فساد” اعلام میکنید، چرا از جامعه دورش نمیکنید و به شهادت اسناد منتشر شده، پرونده قدیمی در تجاوز به کودکان دارد، چرا سکوت کرده اید؟

تاسف آور اینکه این اتفاق برای انسانهایی بوقوع پیوسته که هیچ قدرت دفاعی از خود ندارند. و من به عنوان یک فعال دفاع ز حقوق کودک وظیفه خودم دانستم که صدای حق خواهی و اعتراض این کودکان باشم.

این اتفاق در عین حال اخطاری دردناک به روان جامعه است که باید بر علیه خشونت جنسی که بر کودکان مظلوم روا داشته میشود، چاره جویی کنیم. نه اینکه مسئولان امر حاشیه امن برای مجرمان و مقصران مهیا کنند. فرجام سخن اینکه راستی اینکه تا چه زمان به این سکوت معنا دار خود ادامه میدهید. از آلودگی هوا تا گرانی گوجه فرنگی ، پوشیدن لباس و شلوار کوتاه و چکه های بلند زنان و دختران و تا بازی فوتبال و غیره سخن میگویند، اما در برابر این فاجعه تلخ انسانی سکوت . وظیفه ما مردم است که این سکوت را بشکنیم. صدای کودکان قربانی “قاریان قران” باشیم.

بهنام ابراهیم زاده     زندان رجایی شهر     آبان ٩٥   برگرفته از فیسبوک پایگاه خبررسانی خانواده بهنام ابراهیم زاده

گزارش تکمیلی تجمع امروز کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات کشور در مقابل مجلس

اتحادیه آزاد کارگران ایران: تجمع کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات که با فراخوان قبلی آنان در مقابل مجلس صورت گرفت بدون نتیجه ای عملی پایان گرفت و این کارگران اعلام کردند همچنان درتهران خواهند ماند و صبح فردا بار دیگر تجمع شان را از سر خواهند گرفت.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در این تجمع که از ساعات اولیه صبح آغاز شد بتدریج کارگران و پرسنل مخابرات از سراسر کشور به آن پیوستند و در ساعاتی تعداد شرکت کنندگان در این اعتراض کارگری به بیش از دو هزار نفر رسید.

این تجمع بزرگ، امروز در حالی صورت گرفت که شرکت مخابرات برای جلو گیری از آن، پیشاپیش طی ابلاغیه ای در استانهای مختلف کشور اقدام به لغو مرخصی کارگران و پرسنل شرکتی از نهم تا سیزدهم آبان کرده بود. با این حال علاوه بر شرکت تعداد بیش از دو هزار نفر در این تجمع، بخشهایی از کارگران و پرسنل شرکتی نیز که موفق به شرکت در این اعتراض بزرگ نشده بودند در برخی نقاط کشور بر سر کارهای خود حاضر نشدند.

بنا بر این گزارش، در پی این تجمع بزرگ کارگری، حدود ده نفر از نمایندگان مجلس در میان تجمع کنندگان حاضر شدند و برخی از نمایندهای کارگران نیز برای مذاکره به مجلس فراخوانده شدند اما این مذاکرات نتیجه ای عملی در بر نداشت و هیچ یک از مسئولین شرکت مخابرات نیز حاضر به حضور در مجلس و پاسخگوئی به اعتراضات کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات کشور نشدند.

در مذاکرات نماینده های مجلس با کارگران، همه آنان اذعان کردند شرکت مخابرات قانون را نقض کرده است و باید خسارت نقض چندین ساله قانون به کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات کشور پرداخت شود. همچنین نمایندگان مجلس با اعلام اینکه قانونی برای انعقاد قرارداد مستقیم وجود ندارد، وعده رسیدگی به دیگر خواستهای کارگران منجمله اجرای طرح طبقه بندی مشاغل را مطرح کردند و نهایتا مقرر شد برای رسیدگی مقدماتی به خواستهای آنان، فردا جلسه ای در مجلس شورای اسلامی با حضور نماینده های شرکت مخابرات، تعدای از نماینده های مجلس و نمایندگان کارگران برگزار شود.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال تعطیلی مجلس و با اصرار نیروی انتظامی، ساعت ٤ بعد از ظهر، کارگران شرکتی مخابرات به تجمع خود پایان دادند و از آنجا که به هیچ نتیجه عملی برای دستیابی به خواستهایشان نرسیدند اعلام کردند از ساعت هفت صبح فردا تجمع خود را در مقابل مجلس آغاز خواهند کرد و تا حصول نتیجه موثر به تجمع شان در مقابل مجلس پایان نخواهند داد. بنا بر اظهار شرکت کنندگان در تجمع امروز، قرار است فردا صبح نیروهای شرکتی بیشتری از مخابرات نقاط مختلف کشور به این تجمع بپیوندند.

بنا بر خبر دیگری نیز که به اتحادیه آزاد کارگران ایران رسیده است شرکت مخابرات استان آذربایجان غربی با تهدید به اخراج، اقدام به تهیه لیستی از کارگران شرکتی کرده است که امروز به هر دلیلی در مرخصی بودند.

خواستهای مهم کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات کشور، تبدیل وضیعت، حذف شرکتهای واسطه ای و پیمانکاری و انعقاد قرارداد مستقیم با شرکت مخابرات، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، امنیت شغلی و بهبود وضعیت معیشتی شان است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – نهم آبانماه ١٣٩٥

 

دادستانی تهران رضا شهابی را با وجود اتمام محکومیت به زندان فرا خواند

رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه علی رغم اتمام محکومیت شش سال زندان چهارشنبه ٥ آبانماه تلفنی از سوی دادستانی به زندان فراخوانده شد. شایان ذکر است به دلیل عمل جراحی مهره های گردن و کمر ناشی از ضرب و شتم دوره های بازداشت موقت با تایید پزشک قانونی مرخصی استعلاجی ایشان در دو سال اخر محکومیت مورد موافقت دادستانی قرار گرفته بود، و بیش از یکسال است که محکومیت ایشان پایان یافته است و دولت طی گزارشی به سازمان جهانی کار اعلام کرده است:«رضا شهابی از زندان آزاد شده و به سرکار باز گشته است» و در گزارش شماره ٣٥٧ ماه ژوئن ٢٠١٥ که در سایت سازمان جهانی کار منتشر شده قابل مشاهد می باشد. با این وجود، در مراجعه همسر آقای شهابی به دادستانی معاون دادستان به ایشان اعلام کرده است که شهابی دو سال غیبت داشته است و در صورت عدم مراجعه وثیقه ایشان ضبط و حکم جلب برای ایشان صادر خواهد شد.

قابل ذکر است که این اقدام دادستانی یک روز پس از تلاش سندیکا به جمع آوری امضا در مخالفت با تغییر و حذف بسیاری از موارد قانون کار که از سوی دولت تحت عنوان باصطلاح لایحه اصلاح قانون کار به مجلس فرستاده شده صورت گرفته است.

آزار و اذیت و حبس کارگرانی که در پی حقوق حقه خود هستند در حالی افزایش می یابد که مرتبا اخبار اختلاس های چند هزار میلیاردی از رسانه ها منتشر می شود و نه تنها هیچ اقدام موثری برای جلو گیری از غارت و چپاول اموال عمومی در کشور صورت نمی گیرد بلکه انتشار دهندگان این دزدی ها و اختلاس ها را به زندان می برند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن محکوم نمودن اقدامات دادستانی در رابطه با آقای رضا شهابی، همچنین صدور حکم زندان برای آقایان ابراهیم مددی و داود رضوی و اخراج سایر اعضای سندیکا و تداوم اذیت و آزار و تعقیب قانونی دیگر کارگران و فعالین کارگری رامحکوم می کند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

٧ آبان ماه ١٣٩٥

تحقیق و تفحص در مورد شلاق خوردن کارگران معدن آق دره صحن علنی مجلس ،نمایشی دیگر برای مشروعیت و جان دادن به انتخابات آینده !

در حالی دیروزدوم آبان ماه سناریو تحقیق و تحفص در مجلس به اجرا گذاشته شده است که هجوم همه جانبه به تمام دست آورده های کارگران در قالب به اصطلاح اصلاح قانون کار درهمین مجلس در حال شکل گیری است ،کارگرانی که حدود دوسال پیش برای ابتدایی ترین حقوق خود یعنی گرفتن دستمزد عقب افتاده خودشان دست به اعتراض زدند، نه تنها بخاطر این درخواست بحق شان بازداشت شدند و کتک خوردند بلکه به زندان و جریمه وشلاق هم محکوم شدند و مسئولین قضایی تکاب ،بلا فاصله برای نشان دادن خوش خدمتی به صاحبان سرمایه ، دو پرونده‌ قضایی به صورت جداگانه علیه آنها تشکیل داد و به ترتیب در شعبه ١٠١ دادگاه کیفری در شهر تکاب و شعبه ١٠ تجدید نظر استان آذربایجان غربی محاکمه شدند،هر چند محکومیت زندان بنا حق برای آنها ، مشمول تخفیف رهبری بخشیده شد، اما حکم زندان و جریمه برای ساکت کردن اعتراضات بعدی در اسرع وقت به اجرا گذاشته شد ،متاسفانه باید گفت شما کارگرانی را که طلب حقوقشان را کردند نه تنها حقوق ندادید بلکه با احکام ظالمانه ،کمال بی عدالتی را در حق این کارگران که دراعماق زمین برای لقمه نانی از جانشان مایه میگذارند، کردید. حال چگونه است که باز هم با قربانی کردن این کارگران ،این باردر دفاع از این همین کارگران که خود سرکوبشان کرده اید ، نمایش دلسوزی و دادخواهی برای تبلیغات بیشتر برای دولت تدبیر و امید براه انداختید ،جامعه کارگری هرگز در چند سال اخیر این چنین مورد سرکوب همه جانبه ،چه از نظر محکومیت برای فعالین کارگری و سندیکایی و چه حمله به دست آورده های کارگران در قالب اصلاح قانون کارقرار نگرفته است ،مردم و کارگران گوششان از صدای این دغل بازی ها و سیاه نمایی ها پر است و حنای شما دیگر در جامعه رنگی ندارد .

منبع: https://www.facebook.com/davood.syndica…

بین المللی

آرژانتینتظاهرات گسترده در آرژانتین و چند کشور دیگر علیه خشونت جنسی

ده‌ها هزار آرژانتینی با تظاهرات در خیابان‌های بوئنوس آیرس، به خشونت علیه زنان اعتراض کردند. خشم آنها در پی قتل وحشیانه دختری ١٦ ساله که پس مصرف اجباری موادمخدر مورد تجاوز و شکنجه قرار گرفت، بالا گرفته است.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، لوسیا پرز، اوایل ماه جاری میلادی در شهر ساحلی مار دل لاتا کشته شد. به گفته مقام‌ها این دختر مجبور به استفاده از کوکائین شده و سپس متجاوزان او را مورد آزار جنسی قرار داده و کشتند. دو مرد در این رابطه بازداشت شدند و دادستان‌ها در حال تحقیق درمورد این حمله هستند که آن را “اقدام غیرانسانی تهاجم جنسی” توصیف می‌کنند.
معترضان آرژانتینی به رقم بارش شدید باران در خیابان‌های پایتخت گردهم آمدند و شعارهایی علیه خشونت جنسی علیه زنان سر دادند. یکی از معترضان گفت: به اینجا آمده‌ام و خواستار آن هستم که عدالت اجرا شود. آنچه روی داد وحشتناک بود و هر روز هم اتفاق می‌افتد. معترضان با پوشیدن لباس‌های سیاه رنگ به یاد لوسیا پرز و سایر قربانیان همچنین بنر و پرچم‌هایی در حمایت از زنان به همراه داشتند. تظاهرات مشابهی هم در مکزیک، بولیوی، شیلی، پاراگوئه و اروگوئه علیه خشونت جنسی برگزار شد.
بیش از ٢٥ هزار تن در سانتیاگوی آرژانتین و پیش از ٢٠ شهر دیگر در سراسر این کشور دست به راهپیمایی زدند.

فلسطینراهپیمایی صلح زنان فلسطینی و اسرائیلی

صدها نفر از زنان فلسطینی و اسرائیلی با درخواست “انجام اقدامات جدی و از سرگیری مذاکرات صلح برای حل مشکل فلسطین و اسرائیل”، در محل غسل تعمید حضرت عیسی در شهر اریحا واقع در کرانه باختری تجمع کردند. هدا ابو عرقوب یکی از فعالان زن فلسطینی عضو کمیسیون صلح بین‌المللی در گفتگو با خبرنگار آناتولی، اظهار داشت: ”در اینجا برای گفتن “دیگر بس! “به جهان و اعتراض به دروغ‌هایی که به ما گفتند، تجمع کردیم. زمان زندگی در صلح و آرامش برای فلسطینیان و اسرائیلیان فرارسیده است. ما به عنوان فلسطینیان و اسرائیلیان خواستار صلح هستیم و به همین دلیل امروز در اینجا گردهم آمدیم”. وی همچنین گفت: ”تمامی این مردم اعم از فلسطینیان، اسرائیلیان و حتی خارجیان برای برقراری صلح در اینجا تجمع کرده اند. از مرز اردن خطاب به جهان برای تاسیس صلح فریاد می زنیم و اعلام می کنیم که این اشغال ادامه نخواهد داشت”. یک جنبش اسرائیلی دیگر موسوم به “زنان صلح را برقرار می کنند” نیز تصمیم گرفته بود که راهپیمایی “امید برای صلح” را که پنچم اکتبر جاری در منطقه راس الناقوره واقع در نزدیکی مرز اسرائیل با لبنان برگزار کردند، تا قدس ادامه دهند. مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین در آوریل ٢٠١٤ به دلیل اینکه اسرائیل مرز‌های ١٩٦٧ و توقف ساخت واحد‌های مسکونی یهودی‌‌نشین را قبول نکرده است، متوقف شده بود.

کانادا – اخراج سازی ٧٥٠٠ تن‌ در شرکت بمباردیر

شرکت کانادایی بمباردیر که در زمینه ساخت هواپیما و قطار فعالیت دارد، قصد دارد تا پایان سال ٢٠١٨ میلادی حدود ٧٥٠٠ نفر دیگر از کارکنان و کارمندان خود در سراسر جهان را تعدیل کند.

تعداد اعلام شده برابر با بیش از ١٠ درصد کل کارکنان بمباردیر در حال حاضر است. بمباردیر قبلا اعلام کرده بود که می خواهد تا پایان سال ٢٠١٧ میلادی، حدود ٧٠٠٠ نفر از کارکنانش را اخراج کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این شرکت که مقر آن در مونترئال کاناداست، روز جمعه ٢١ اکتبر اعلام کرد این تعداد کاهش نیرو بخشی از برنامه اصلاح سوددهی شرکت تا سال ٢٠٢٠ میلادی است.

روزنامه استار چاپ کانادا هم در گزارشی نوشت، قسمت عمده تعدیل نیرو در صنایع ریلی خواهد بود و حدود ٢٠٠٠ نفر از کارکنان شرکت در داخل کانادا و بقیه در دیگر کشورها مشمول این طرح هستند.

ایتالیا – تداوم گسترده تلاش پناهجویان برای رسیدن به کشوری امن تر

تنها در روزهای جمعه و شنبه ٢١ و ٢٢ اکتبر٣٣٠٠ پناهجو در آب های مدیترانه نجات یافته اند. مسئولان گارد ساحلی ایتالیا با اعلام این خبر گفتند بیشتر این افراد که در بیست قایق بزرگ و سه قایق کوچک در آب های میان ایتالیا و لیبی سرگردان بودند به شهر بندری رجو کالابریا انتقال یافتند. بیشتر افراد نجات یافته اهل کشورهای آفریقایی هستند.

یکی پزشکان بدون مرز که با یکی کشتی برای کمک به پناهجویان به جنوب ایتالیا رفته می گوید: “آنها آسیب پذیر هستند، به ویژه از نظر روحی. زیرا در وضعیت بسیار خطرناکی بوده و تجربه دردناکی داشته اند بسیاری از آنها قربانی خشونت در لیبی و بسیاری دیگر از آنان شاهد خشونت بوده اند، آنها به شدت آسیب پذیرند.”

از سوی دیگر، یک سازمان خیریه آلمانی به نام “دیدبان دریا” گزارش داد که روز جمعه چندین نفر با یک کشتی با نشان گارد ساحلی لیبی به یک قایق پناهجویان با ١٥٠ سرنشین در آب های این کشور حمله کرده و آنها را به شدت کتک زده اند. به گفته آنها چهار نفر از پناهجویان نیز به درون دریا افکنده و غرق شده اند.

 گارد ساحلی لیبی این گزارش را تکذیب کرده و می گوید نیروهای این کشور تنها برای بررسی چگونگی ورود این قایق به آبهای ساحلی این کشور، وارد آن شده اند.

از ابتدای سال جاری میلادی نزدیک به ١٥٣ هزار پناهجو از راه دریا خود را به خاک ایتالیا رسانده اند.

ایتالیا – تعطیلی ٥٠٠ شعبه و حذف نیروی کار در قدیمی ترین بانک جهان

بانک ایتالیایی “مونته دی پاسکی دی سیه نا” طرح تعطیلی ٥٠٠ شعبه خود تا سال ٢٠١٩ را در دستور کار قرار داده است. اجرای این پروژه حذف مشاغل تا رقم ٢ هزار و ٦٠٠ پست را درپی خواهد داشت.

روند بازپرداخت ٤٥ میلیارد یورو از وامها و اعتبارات اعطایی مونته دی پاسکی، قدیمی ترین بانک دنیا، با اختلال گزارش شده، امری که موجب شد این بانک در آزمون سنجش استرس بانک های اتحادیه اروپا وضعیتش آسیب پذیر معرفی شود.

مونته دی پاسکی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی متحمل ضرر و زیانی معادل ١ میلیارد و ١٥٠ میلیون یورو شده است.

یونان – تظاهرات اساتید و معلمان علیه دولت

اساتید و آموزگاران شهر آتن سه شنبه شب٢٥ اکتبر با تجمع در میادین اصلی این شهر و سر دادن شعار علیه دولت یونان، ادامه سیاست ریاضت اقتصادی دولت را محکوم کردند.
تظاهرات کنندگان با تجمع در مقابل دانشگاه آتن از دولت یونان درخواست کردند که نسبت به استخدام نیروی انسانی برای تدریس در مدارس این کشور اقدام کند.

در ادامه تظاهرات کنندگان پس از سر دادن شعارهایی علیه سیاست ریاضت اقتصادی و نارضایتی از وضعیت مراکز آموزشی یونان به سوی پارلمان این کشور راهپیمایی کردند.
تظاهرات کنندگان برای ورود به محوطه پارلمان این کشور با عکس العمل شدید نیروهای امنیتی مواجه شدند و پلیس آتن و نیروهای امنیتی برای متفرقه کردن تظاهر کنندگان از گاز اشک آور و باتوم استفاده کرد.

 

آلمان – اعلام اعتصاب مهمانداران شرکت‌های‌ هوایی “یورو وینگز” و “جرمن‌وینگز”

اعتصاب ٢٤ ساعته‌ خدمه پروازهای “یورو وینگز” در ٢٧ اکتبر در خط هوایی میان دوسلدورف و هامبورگ صورت می‌گیرد. مهمانداران “جرمن‌وینگز” در مسیرهای هوایی کلن، دوسلدورف، هانوفر، اشتوتگارت، برلین و هامبورگ دست از کار می‌کشند.

اتحادیه‌ی خدمه‌ی پروازهای شرکت هوایی لوفت هانزا “یو‌اِف‌او” اعلام کرد که برخی از مهمانداران شرکت‌های هوایی “یورو وینگز” و “جرمن‌وینگز” از سحرگاه پنجشنبه ٢٧ اکتبر به مدت ٢٤ ساعت دست به اعتصاب می‌زنند.

این دو آژانس هوایی مسافربری، به شرکت بزرگ “لوفت‌هانزا” تعلق دارند و با عرضه‌ی بلیت‌های ارزان‌قیمت سالانه میلیون‌ها مسافر را در آلمان و اروپا جابه‌جا می‌کنند.

اعتصاب کارکنان پروازهای “یورو وینگز” در خط هوایی میان دوسلدورف و هامبورگ صورت می‌گیرد. مهمانداران “جرمن‌وینگز” در مسیرهای هوایی کلن، دوسلدورف، هانوفر، اشتوتگارت، برلین و هامبورگ دست از کار می‌کشند.

بنا به گزارش “یو‌اِف‌او”، اعضای این اتحادیه برای افزایش حقوق، استفاده از تسهیلات مالیاتی، بهبود شرایط بازنشستگی و امنیت محل کار دست به اعتصاب می‌زنند.