اخبار کارگری -اخبار کارگری بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران: نسان نودینیان

بخش بین المللی:

 داوود رفاهی

 

٢٦ مهر: تجمع معلمان بازنشسته برای پیگیری خواستهایشان

امروز ٢٦ مهر ماه بنا به قرار قبلی جمعیت کثیری از بازنشستگان معلم در تهران در مقابل سازمان برنامه و بودجه جمع شدند. معلمان بازنشسته از شهرهای استان مرکزی نیز در تجمع تهران شرکت داشتند. همچنین جمعی از معلمان بازنشسته لرستان و آبادان به تجمع معلمان بازنشسته در تهران پیوستند. معلمان شعار میدادند، اگر ما نبودیم، تو اون بالا نبودی، مشکل ما حل نشه دوباره بر میگردیم. مشکل ما حل نشه به زودی بر میگردیم. از جمله پلاکارد های قابل توجه معلمان خط فقر سه و نیم میلیون، حقوق ما یک میلیون، معیشت، منزلت، سلامت، حق مسلم ماست، معلم بیدار است از تبعیض بیزار است، ما با این حقوق از همان بازاری خرید میکنیم که مدیران با حقوق نجومی خرید میکند، زندگی شرافتمندانه حق مسلم ماست و..

زیر فشار تجمع کنندگان معاون نوبخت مهدوی درجمع حاضرین حاضر شده واعلام کرده حقوق بازنشستگان ارتباطی با سازمان مدیریت وبرنامه ریزی نداردو مهمترین کاریکه دولت روحانی کرده کاهش تورم است این سخنان مهدوی باعث خشم معلمان شده و همگی سخنان آقای مهدوی را قطع کردند و اجازه ادامه دادن به سخنانش را ندادند و همه باهم شعارمیدادند دروغه دروغه

تجمع کنندگان دوباره بجای اصلی برگشتند ودرحال شعاردادن هستند. در این تجمع قطعنامه معلمان خوانده شد که مفاد آن تاکید بر همامن قطعنامه ششم مهر ماه آنها بود و یک بند مهم آن رفع امنیتی کردن آموزش و پرورش و لغو پرونده های معلمان است. بنا بر آخرین اخبار در یزد و قزوین نیز تجمع بوده است. بعد نیز تجمع کنندگان تجمع کنندگان به طرف سازمان برنامه و بودجه حرکت کردند و داخل سالن جمع شدند. فیلمی از تجمع اعتراضی معلمان بازنشسته در تهران

 

تجمع رانندگان تاکسی فرودگاهی تهران مقابل سازمان تاکسیرانی

٢٦ مهر حدود ٨٠ نفر از رانندگان تاکسی فرودگاههای مهرآباد و بین‌المللی امام خمینی مقابل سازمان تاکسیرانی در خیابان آزادی دست به تجمع زدند. این تجمع که از ساعت ده صبح شروع شد، تا ساعت ١٢ ظهر ادامه داشت. معترضان خواسته خود را تغییرات شرایط شغلی عنوان کردند و گفتند یکی از تصمیماتی که به آن معترضیم جداسازی اشتغال در دو فرودگاه تهران است، به این معنا که با تصمیم سازمان قرار است تاکسیرانان امام خمینی حق کار در مهرآباد را نداشته باشند و بالعکس.

تجمع کنندگان می‌گویند در خاتمه تجمع، دو تن از معاونان سازمان تاکسیرانی در جمع رانندگان معترض حاضر شدند و قول مساعد دادند که مشکلات رانندگان را در اسرع وقت حل کنند.

 

ادامه اعتصاب صدها کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه!

کارگران معترض مجتمع نیشکر هفت تپه: به وعده های مدیریت اعتماد نداریم!

روزشنبه٢٤مهر، صدها کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه علیرغم پرداخت بخشی از مطالباتشان و وعده پرداخت باقیمانده حقوق معوقه شان،بدلیل بی اعتمادی به وعده های مدیریت به اعتصابشان ادامه دادند.

روز شنبه٢٤مهر، کارگران بخش های مختلف شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در شمال خوزستان در ششمین روز پیاپی تجمع اعتراضی برپا کردند. اعتراض این کارگران به عدم پرداخت بموقع حقوقها است. در پی اعتراض و تجمع جمع کارگران این شرکت در هفته گذشته ، مدیریت نیشکر هفت تپه روز پنجشنبه گذشته حقوق مرداد ماه آنان را پرداخت کرد. کارگران همه طلبهایشان را میخواهند

 

جمعات اعتراضی دامنه دارمربیان پیش دبستانی گلستان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی!

ظهر روز٢٤مهر، حدود ٨٠مربی پیش دبستانی در گلستان مقابل ی درب اداره کل آموزش و پرورش گلستان تجمع کردند.

به گفته این مربیان، روز یکشنبه ٢٥ جلوی استانداری گلستان مربیان پیش دبستانی سراسر گلستان تجمع خواهند کرد. مربیان پیش دبستانی خواستار روشن شدن وضعیت استخدامی خود هستند.

جمعه “٢٣ مهر” آخرین پیاده روی فرهنگیان تهران

“میدان انقلا ب کارگر شمالی بلوار کشاورز پارک لاله میدان ابوریحان”.

راهپیمایی معلمان تهران، گامی برای تدارک مشارکت وسیع در مجمع عمومی ٢٧ مهر کانون و تثبیت تشکل معلمان

معلمان در گفتمان های خود اعلام کرده اند، شرکت وسیع در مجمع عمومی ٢٧ مهر، در عین حال قدم مهمی در ارج گذاشتن به این تشکل و حمایت عملی از اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی تهران و اعتراض به شش سال حکم زندان اوست. زنده باد معلمان

حقوق های پرداخت نشده

کارگران زغال سنگ طزره سه ماه معوقات مزدی دارند

پرداخت حقوق حدود ١٤٠٠ کارگر شاغل در معدن زغال سنگ طزره در استان سمنان سه ماه به تاخیر افتاده است.

معوقات در ستاره خلیج فارس پرداخت نشده

دستمزد ٤٠٠ نفر از کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس از خرداد ماه پرداخت نشده است.  این کارگران که قراردادهای شغلیشان پیمانکاری و موقت است، می‌گویند ترس از اخراج و بیکاری مانع بروز هر نوع اعتراضی شده و کارگران همچنان در انتظار پرداخت ٤ ماه مطالبات مزدی خود هستند.

 

تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق ٣٠٠کارگر «OEID»

پرداخت حقوق ٣٠٠ کارگر شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی (OEID)  طی سه ماه اخیر به تعویق افتاده است.  کارگران که تحت مسئولیت شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی (OEID) به کارهای ساخت پالایشگاه در عرصه نفت و گاز در منطقه عسلویه مشغول‌اند، بابت مطالبات پیشین، معادل سه ماه دستمزد معوقه طلب دارند. به گفته کارگران شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی (OEID)، آخرین حقوقی که کارگران این واحد دریافت کرده اند مربوط به دستمزد خرداد ماه  است که کارفرما آن را هفته گذشته به حساب کارگران پرداخت کرده است.

کارگران

با اتحاد مستحکم تر و قدرتمندتر علیه امنیتی کردن فعالیتهای حق طلبانه به دفاع از زندگی خود بایستیم

انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه :

طی حدود یک هفته دستگاه قضائی با شتاب قابل توجهی اقدام به تأیید و صدور احکام جدید و سنگینی علیه رهبران جنبش های کارگری و معلمین نموده است.

شعبه ٣٦ دادگاه تجدیدنظراستان تهران،حکم ٦ سال زندان اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان که پیشتر درشعبه ١٥ دادگاه انقلاب به اتهام “اجتماع وتبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و “تبلیغ علیه نظام “که مصادیق این اتهامات همانا دفاع از معیشت معلمان با خواست اجرای کامل قانون نظام هماهنگ پرداختها درموردفرهنگیان شاغل وبازنشسته،برچیده شدن استخدام موقت معلمان باحقوقهای بسیارناچیزتحت عناوین حق التدریس وشرکتی وپیمانی،جلوگیری ازرشدفزاینده مدارس غیرانتفاعی وهیات امنایی وبرخورداری فرزندان عموم مردم محروم و مزدبگیر جامعه ازآموزش وتحصیل رایگان ومطابق بااستانداردهای پیشرفته است،محکوم شده بود را تأیید نموده و به فاصله ٨ روز، ٢٤ مهر شعبه اول دادگاه ساوه نیز جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد از اعضاء هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران را هر یک به اتهام تشکیل اتحادیه آزاد کارگران ایران و تبلیغ علیه نظام به ١١ سال زندان محکوم کرده است.علاوه براین دواتهام،این دو عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران به اتهام تشویش اذهان عمومی،برهم زدن نظم عمومی ومشاوره به کارگران اعتصابی نورد ولوله صفادرشعبه ١٠١ دادگاه کیفری ٢ ساوه نیزموردمحاکمه قرارگرفته اندواحتمالا احکام دیگری علیه آنان صادر خواهد شد.

کافی است به دلایل و مصادیقی که دستگاه های قضائی با استناد به آنها علیه این رهبران و فعالین جنبش کارگری پرونده های امنیتی تشکیل داده و احکام سنگین زندان صادرنموده اند، اندکی توجه شود تا معنای امنیت ملی، اخلال در نظم و تبلیغ علیه نظام را دریافت. به صراحت گفته شده است که خواستن زندگی قابل تحمل، آرامش و آسایش، حق برخورداری از آموزش و تحصیل توسط اکثریت مردم کارگر، معلم، بیکار و بقیه مزدبگیران امنیت صاحبان سرمایه ها و همچنین عده ای که پرونده های چپاولشان از ثروت عمومی سالهاست باز است را به خطر می اندازد.

گشودن پرونده های امنیتی علیه فعالین دفاع از حق حیات عمومی و صدور احکام سنگین و پشت سرهم برای آنان، نشانه یک مقابله همه جانبه با ما کارگران و معلمان و دیگر محرومان است که سالهاست به دفاع از زندگی خود درگیر مبارزه هستیم اما مدافعین کارفرمایان و سرمایه داران به دلیل بحران عمیق اقتصادی و ناتوانی در برآورده نمودن خواسته های ما ناچار به سرکوب گسترده و به زندان انداختن فعالین شده اند. ما اعلام می داریم سرکوب، بگیر و ببند و احکام طولانی مدت زندان، غول از جا برخاسته برای مقابله با بیکاری، فقر و گرسنگی و دستمزدهای ٥ برابر زیر خط فقر با هیچ درجه از سرکوب زمین گیر نخواهد نشست. با تمام توان و متحدانه علیه کلیه پرونده سازی های امنیتی و احکام صادره علیه جعفر عظیم زاده، شاپور احسانی راد و اسماعیل عبدی و آزادی فوری و بی قید و شرط همه فعالین که با پرونده های امنیتی در زندان هستند می ایستیم.

انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه

٢٦ مهر ٩٥

 

تفتیش و ضبط دستنوشته های بهنام ابراهیم زاده توسط حفاظت زندان

صبح روزشنبه ٢٤ مهرماه بهنام ابراهیم‌زاده کارگر زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج از بند دو دارالقران «به بهانه بهداری» به سالن ١٢ زندانیان سیاسی-امنیتی در بند ٤ منتقل شده است.

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری متولد ١٣٥٦ اولین بار سال ١٣٨٧ به اتهام شعارنویسی و فعالیت تبلیغی در شهر اشنویه بازداشت شد.

آقای ابراهیم زاده دومین بار یازدهم اردیبهشت ١٣٨٨ و همزمان با روز جهانی کارگر، همراه با جمعی از فعالان کارگری و مدنی در پارک لاله تهران بازداشت و بعد از یک ماه به قید وثیقه آزاد شد.

این کارگر زندانی سومین بار بیست و دوم خردادماه ١٣٨٩ بازداشت شد. او پس از بازداشت مدت ٤ ماه در سلول های انفرادی زندان اوین تحت فشار و بازجویی بود و پس از ان به بند ٣٥٠ زندان اوین منتقل شد.

شعبه ١٥ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در دادگاهی کوتاه و بدون حضور وکیل، بهنام ابراهیم زاده را به بیست سال حبس تعزیری محکوم کرد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ٥ سال کاهش یافت.

بهنام ابراهیم زاده در جریان حمله‌به بند ٣٥٠مورد ضرب و شتم واقع شد و به مدت ١٥ روز نیز به انفرادی های بند ٢٤٠ منتقل شد.

این فعال کارگری در اردیبهشت‌ماه سال ٩٣ به سلول های انفرادی بند ٢٠٩ منتقل شد و پس از مدتی به طور غیرقانونی به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.

ابراهیم زاده از دیسک کمر و آرتروز گردن رنج می‌برد و با وجود پیگیری، تا کنون موفق به درمان بیماری در زندان نشده است. پسرش نیما به سرطان مبتلا شده و خانواده‌اش گفته‌اند که به دلیل بیماری نیما، سختی رفت و آمد و محدودیت های مالی امکان ملاقات هفتگی با او را ندارند.

در حالی که حکم محکومیت ٥ سال حبس تعزیری بهنام ابراهیم زاده که به خاطر آن در زندان به سر می برد به پایان رسیده بود در دهم مرداد سال گذشته، دادگاه تجدید نظر استان تهران، بهنام ابراهیم زاده را با کاهش حکم از ٩ سال و نیم زندان به ٧ سال و ١٠ ماه و ١٥ روز حبس تعزیری و چهارصدوپنجاه هزار تومان جریمه دیگر محکوم کرد. اتهام او “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی” و فعالیت تبلیغی علیه نظام درج شده است.

این حکم به دلیل فعالیت های او در زندان در زمانی که حبس ٥ ساله خود را تحمل می کرد صادر شده است.

علاوه بر آن اتهام “فک قرار بازداشت” و “استفاده از تجهیزات ماهواره و پاسور” نیز بخشی از اتهامات این کارگر زندانی بود. همه‌ی این اتهامات در زمانی وارد شده است که او در زندان به سر می برد. @ettehad

تایید حکم ٦ سال زندان اسماعیل عبدی را محکوم می کنیم!

بر اساس خبر منتشره شعبه ٣٦ تجدید نظر دادگاه انقلاب حکم ٦ سال زندان اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان را تایید کرده است. او در ٦ تیر ١٣٩٤ و پس از اعتراض های فرهنگیان ایران، به عنوان نماینده شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان سراسر کشور برای شرکت در اجلاس جهانی معلمان قصد رفتن به کانادا را داشت که بازداشت شد و  در بهمن سال گذشته در دادگاه بدوی به ٦ سال حبس محکوم گردید. اسماعیل عبدی اردیبهشت سال جاری در اعتراض به حکم بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زد و پس از حمایت گسترده معلمین و دیگر فعالین اجتماعی و کارگری و بعد از گذشت ١٦ روز با قید وثیقه ی ٣٠٠ میلیون تومانی آزاد شد. اما در ١٦ مهر ٩٥ و پس از گذشت چند ماه از آزادی این معلم زندانی، حکم تایید ٦ سال او به وکیل اش ابلاغ گردیده است.

این حکم بر اساس کیفر خواست تجمع های معلمان در ١٠ اسفند ٩٣ و ١٧ اردیبهشت ٩٤ صادر شده است. این در حالی است که این تجمع ها در اعتراض به نابسامانی ها در آموزش و پرورش بوده و آنها فقط خواسته ها و مطالبات معلمان را مطرح کرده بودند. امروز و در آستانه برگزاری مجمع عمومی کانون صنفی معلمان، تایید حکم اسماعیل عبدی چیزی جز تداوم سرکوب فعالین معلمان توسط حاکمیت نیست و پاسخی به حرکت های اعتراضی و خواسته های آنها است.

ما تایید ٦ سال حکم اسماعیل عبدی را محکوم می کنیم و خواستار پایان دادن به ادامه بازداشت، محاکمه و زندانی کردن فعالین حرکت های اعتراضی معلمان و دیگر فعالین اجتماعی هستیم. آزادی بیان و اندیشه و برگزاری تجمع های اعتراضی حق به رسمیت شناخته شده در دنیای امروز است و هیچ انسان فعال و آزاد اندیشی، نباید به این دلیل محاکمه و زندانی شود.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – ٢٣ / ٧ / ١٣٩٥

 

صدور حکم زندان علیه فعالین کارگری شهرستان کامیاران

شش فعال کارگری در شهرستان کامیاران؛ مهرداد صبوری، شاهو صادقی، امید احمدی، روژین ابراهیمی، آرام محمدی و دلینا صبوری در شعبه اول دادگاه سنندج به احکام ٣ ماه تا یک سال حبس محکوم شدند.

بنابر گزارش کمیته# مبارزه برای آزادی# زندانیان سیاسی شنبه ٢٤ مهر ١٣٩٥ فعالین کارگری شهرستان کامیاران که پیشتر به اتهام برگزاری مراسم اول ماه مه، روز جهانی کارگر بازداشت شده بودند، بعد از مدتی به صورت موقت و با قید وثیقه آزاد شدند. در ١٢ مهرماه در شعبه اول دادگاه سنندج دادگاهی شده، جهت ابلاغ حکم به دادگاه احضار گردیدند. احکام صادرشده به قرار زیر است:

١ – مهرداد صبوری محکوم به ١ سال حبس. ٢-شاهو صادقی محکوم به ٣ ماه حبس. ٣ -امید احمدی محکوم به ١ سال حبس. ٤- روژین ابراهیمی محکوم به ١ سال حبس. ٥- آرام محمدی محکوم به ٣ ماه حبس. ٦- دلنیا صبوری محکوم به ١ سال حبس. کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی

بین المللی

بلژیک – اعتصاب سراسری بلژیک را فلج کرد

اعتراض به سیاستهای دولت بلژیک موجب اختلال در خطوط حمل و نقل در سراسر این کشور شده است.

اعتصاب سراسری در بلژیک روز جمعه٧ اکتبر موجب اختلال در برخی خطوط حمل و نقل در سراسر این کشور و نیز تعطیلی کارخانه ها و اختلال در پروازهای بزرگترین فرودگاه بلژیک شد.

مقامات فرودگاه بروکسل به مسافران توصیه کردند با توجه به اعتصاب برخی شرکت های دست اندر کار در حمل و نقل بار، تنها با در دست داشتن ساکهای دستی کوچک سفر کنند .منابع خبری اعلام کردند کارگران اعتصابی از ورود کامیونهای ویژه حمل بار به جایگاههای مخصوص جلوگیری کردند.

در حالی که گزارشها از عادی بودن برنامه حرکت قطارها در بلژیک حکایت دارد ولی خدمات اتوبوس رانی در سراسر این کشور تحت تاثیر اعتصاب قرار گرفته است و خطوط حمل ونقل عمومی بروکسل اعلام کرده است تنها با ٧٥ درصد ظرفیت فعالیت می کند.

اعتصاب امروز بزرگترین اعتراض به سیاست های دولت در کاهش هزینه ها  به شمار می رود. هفته گذشته همزمان با دومین سالگرد روی کار آمدت دولت راست میانه، دهها هزار کارگر بلژیکی به نشانه اعتراض به آنچه کارگران از آن به عنوان طرح افزایش ساعات کار در هفته و رها ساختن برنامه افزایش حقوق کارگران نام بردند، در خیابانهای بروکسل تظاهرات کردند. اعتصاب روز جمعه همچنین خط تولید در برخی از بزرگترین کارخانه های بلژیک را مختل کرد.

عربستان سعودی –  سازمان ملل عربستان را به خاطر تبعیض علیه دختران محکوم کرد

روز جمعه، ٧ اکتبر، کمیته حقوق کودکان سازمان ملل متحد، که ماموریت آن بررسی و نظارت بر حسن اجرای کنوانسیون حقوق کودک و دیگر اسناد مرتبط با آن در کشورهای مختلف است، در اطلاعیه‌ای از دولت عربستان سعودی خواست تا به “تبعیض شدید” علیه دخترها خاتمه دهد و قوانینی را که سنگسار، قطع اندام‌ها، شلاق زدن و اعدام افراد زیر سن قانونی را مجاز می‌داند، لغو کند.

این کمیته همچنین ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را متهم کرد که در جریان حملات هوایی به مواضع شورشیان مخالف دولت یمن، جان کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد و همچنین از تحریم غذایی مناطق تحت تسلط شورشیان برای وادار کردن آنان به تسلیم استفاده می کند. به گفته کمیته، این روش امنیت غذایی و سلامت کودکان ساکن این مناطق را به مخاطره می‌اندازد و از نظر جامعه بین‌المللی محکوم است.

کمیته حقوق کودک سازمان ملل از هجده کارشناس مستقل تشکیل شده و بر نحوه اجرای معاهدات بین‌المللی مرتبط با حمایت از افراد زیر هجده سال توسط کشورهای مختلف نظارت دارد.

این کمیته در گزارش خود در مورد عربستان سعودی گفته است که دولت آن کشور هنوز هم برای دختران حقوق کامل و مساوی دختران را مورد شناسایی قرار نداده و در مورد آنان تبعیض روا می‌دارد. به گفته این کمیته، در عربستان سعودی همچنان نظام حقوقی مبتنی بر قیمومت مردان بر زنان وجود دارد. در گزارش کمیته آمده است که نظام آموزشی عربستان سعودی هم از نظر دسترسی به امکانات و محتوای درسی، حاوی تبعیض آموزشی علیه فرزندان اقلیت‌های مذهبی از جمله شیعیان است .

در عربستان سعودی، کودکان بالای سن پانزده سال “بالغ” تلقی می‌شوند و مانعی برای صدور حکم اعدام علیه آنان وجود ندارد. کمیته حقوق کودک یادآور شده است که در میان چهل و هفت نفری که روز ٢ ژانویه سال جاری به اتهام ارتکاب جرایم امنیتی در عربستان اعدام شدند، دست کم چهار نفر هنگام بازداشت کمتر از هجده سال سن داشتند.

کمیته حقوق کودک از دولت عربستان خواسته استس تا تمامی قوانینی را که اجازه صدور احکامی مانند سنگسار، قطع اندام‌ها و شلاق زدن کودکان را می دهد فورا لغو کند. همچنین، لازم است استفاده از حبس انفرادی و صدور احکام حبس ابد برای کودکان و حضور کودکان در محل‌های اجرای احکام اعدام ممنوع شود.

جهان – افزایش ٦ میلیون نفری شمار آوارگان جهان طی یک سال

فاجعهٔ انسانی مهاجرت‌های غیرقانونی، این هفته به اوج تازه‌ای رسید. به گزارش منابع خبری تنها طی یک هفته گذشته، بیش از ١٠هزار پناهجوی فراری از لیبی درآب‌های ساحلی این کشور توسط گاردهای مرزی ایتالیا امدادرسانی شدند.

 سازمان ملل گزارش می‌دهد که طی یک سال گذشته حداقل شش میلیون نفر بر آوارگان و جابه‌جا‌شدگان بی‌خانمان در جهان افزوده شده است. بنا بر این گزارش، شمار آوارگان و جا‌به‌جا شدگان اکنون به ٦٥ میلیون و ٣٠٠ هزار تن می‌رسد.

به دنبال افزایش موج داوطلبان مهاجرت در پشت مرزهای اروپا به ویژه ایتالیا و یونان، با تصمیم ٢٧ کشور عضو اتحادیه اورپا، از روز پنجشنبه ٦ اکتبر، سازمان تازه‌تأسیسِ کنترل مرزی اتحادیه، تحت عنوان “آژانس اروپایی کنترل مرزی”* رسماً کار خود را آغاز کرد.
وظیفه این نهاد جدید، کنترل بحران در همه مرزهای حساس اتحادیه خواهد بود و مسئولیت خواهد داشت در بحران‌های ایجاد شده به سبب موج مهاجرت‌های غیرقانونی در مرزهای کشورهای عضو، حتی بدون موافقت دولت مرکزی آن کشور دخالت نماید.

دراین حال “عفو بین الملل”، این هفته تازه‌ترین گزارش خود را در مورد پناهجویان و کشورهای پناهنده‌پذیر منتشر کرد. سازمان عفو بین‌الملل، در گزارش روز سه شنبه ٤ اکتبر خود می‌نویسد: ٥٦ درصد از مهاجران جهان در ١٠ کشور اسکان داده شده‌اند.

عفو بین الملل می‌گوید، بیشترین میزان پذیرش مهاجران از سوی اردن هاشمی یوده است که ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار نفر را در خود جای داده است.
پس از اردن هاشمی، ترکیه با ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار، پاکستان با یک میلیون و ٦٠٠ هزار و لبنان با یک میلیون و ٥٠٠ هزار، میزبان بیشترین آوارگان بوده‌اند.

در مورد ایران، عفو بین‌الملل شمار مهاجرین حاضر در این کشور را ٩٧٩ هزار و ٤٠٠ نفر تخمین زده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید: کشورهای ثروتمند جهان، کمترین میزان مهاجران را در خود جای داده و کمترین میزان کمک‌ها را به امور مهاجران اختصاص داده‌اند

عفو بین الملل می‌افزاید: اگر قرار بود هرکدام از این کشورهای ثروتمند جهان، بخشی از مهاجران را پذیرفته و منتاسب با اندازه، ثروت و نرخ بیکاری اقدام کنند، اسکان دادن اکثر مهاجران جهان امری قابل حل و اجرا بود

 

یمن – تظاهرات هزاران نفر بر علیه عربستان بدنبل حمله به یک مراسم سوگواری

هزاران نفر در اعتراض به حمله هوایی مرگبار ائتلاف تحت رهبری عربستان به یک مراسم عزاداری در یمن، روز یکشنبه ٩ اکتبر در صنعا پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

در حملات هوایی روز شنبه ٨ اکتبر به یک مراسم عزاداری در صنعا دست‌کم ١٤٠ نفر کشته و بیش از پانصد نفر زخمی شدند. این حمله یکی از مرگبارترین حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن از زمان آغاز عملیات ائتلاف در حدود یک سال و نیم پیش است.

معترضان در جریان تظاهراتی که آن را “آتشفشان خشم” نامیدند، بیرون دفاتر سازمان ملل در صنعا تجمع کردند و شعار “مرگ بر سعودی” سر دادند. معترضان علیه آمریکا هم شعار دادند.

بعد از حمله مرگبار دیروز آمریکا اعلام کرد که حمایت از نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن را فورا مورد بازبینی قرار می‌دهد.

ائتلاف تحت رهبری عربستان ابتدا دخالت در حملات هوایی روز شنبه را تکذیب کرد اما بعدا گفت که درباره این حملات “تاسف‌بار و دردناک” تحقیق خواهد کرد.

افزایش چشمگیر تلفات غیر نظامیان در حملات هوایی عربستان و متحدانش به یمن انتقاد شدید سازمان‌های بین‌المللی و شماری از کشورها از جمله ایران را به دنبال داشته است.

سازمان ملل متحد می‌گوید درگیری‌های یمن تا کنون بیش از ٦٦٠٠ کشته به جا گذاشته که حدود دو سوم آنها غیر نظامی هستند. دست کم سه میلیون نفر هم از زمان دخالت نظامی عربستان در یمن بی‌خانمان شده‌اند.

ائتلاف تحت رهبری عربستان از حدود یک سال و نیم پیش حملات هوایی به یمن را با هدف مقابله با حوثی‌ها و متحدانشان آغاز کرده است.

از آن زمان نیروهای دولتی یمن که تحت حمایت عربستان هستند، شورشیان را از پنج استان جنوبی از جمله عدن بیرون رانده‌اند.

صندوق نجات کودکان – هر ٧ ثانیه یک دختر زیر ١٥ سال ازدواج می کند

بنا به اعلام این سازمان کودکان، دخترانی که گاه تنها ده سال سن دارند در کشورهایی همچون افغانستان، یمن، هند و سومالی با مردانی ازدواج می کنند که سن بسیار بیشتری از آنها دارند.

خضراء نام دختری است که آرزو داشت پزشک شود اما در ١٥ سالگی و در حالی که تازه آموزش متوسطه را آغاز کرده بود بنا به صلاحدید پدرش با مردی ازداوج کرد که بیش از دو برابر سن او را داشت.

پس از خوانده شدن خطبه عقد همه چیز برای او در مسیر سراشیبی قرار گرفت. او مجبور به ترک مدرسه شد و پس از گذشت کمتر از یک سال، از دست شوهرش که او را از نظر جسمی مورد اذیت و آزار قرار می داد، فرار کرد. پس از آن او متوجه شد که باردار است و سپس زایمان سختی را پشت سر گذاشت: بر روی او عمل سزارین انجام شد اما او سه روز بیهوش بود.

در این مدت هم کلاسی های او در امر تحصیل پیشرفت کردند و خضراء احساس می کرد که نمی تواند به مدرسه برگردد بویژه که حالا باید از نوزادش نیز نگهداری می کرد. هله تورنینگ اشمیت، مدیرعامل سازمان صندوق نجات کودکان می گوید: ازدواج کودکان موجب چرخه ای از آسیب ها می شود و دختران را از حقوق اساسی همچون آموزش، پیشرفت و کودکی کردن محروم می کند.

مدیرعامل سازمان صندوق نجات کودکان می افزاید: دخترانی که زود ازدواج می کنند اغلب نمی توانند به مدرسه بروند و احتمال روبرو شدن آنها با خشونت خانوادگی، بدرفتاری و تجاوز جنسی بیشتر است. آنها باردار می شوند و در معرض ابتلا به بیماری های جنسی از جمله ویروس اچ آی وی قرار می گیرند. آنها همچنین در حالی مجبور به وضع حمل می شوند که بدنشان هنوز آمادگی لازم را ندارد. امری که می تواند پیامدهای مخربی بر روی سلامتی آنها و کودکانشان داشته باشد.

بنا به تخمین صندوق بین المللی کودکان ملل متحد (یونیسف) شمار دخترانی که در دوران کودکی ازدواج می کنند از رقم امروزی ٧٠٠ میلیون نفر به بیش از ٩٥٠ میلیون تن در سال ٢٠٣٠ خواهد رسید.

یونان – هزاران تن از کودکان بی سرپرست هستند

یونان چند ماهی است که به نحوی بی سابقه با بحران پناهجویان مواجه است. بخشی از این پناهجویان که از جنگ سوریه و بحران افغانستان و فقر و گرسنگی جان سالم بدر می برند کودکان و نوجوانانی هستند که بی سرپرست و خانواده راه خطرناک فرار به اروپا را در پیش گرفته اند.

به گفته دولت یونان بیش از ٢٢٠٠ پناهجوی کودک و نوجوان بی سرپرست در یونان هستند. ١٢٠٠ تن از آنها همچنان در اردوگاههای پناهجویان هستند و هزار تن دیگر توسط برخی از خانواده های یونانی مورد سرپرستی قرار گرفته اند.

دولت یونان در حومه آتن مرکزی برای اسکان کودکان پناهجوی بی سرپرست ایجاد کرده است. در حال حاضر در این مرکز تنها سیزده پناهجو مستقر شده اند و قرار است در هفته های آینده بیشتر از صد نفر به این مرکز منتقل شوند.

محمد یکی از اولین نوجوانان بی سرپرستی که از اردوگاههای یونان به این مرکز منتقل شده است. نوجوان افغان درباره روند خروجش از افغانستان می گوید که روزهای سختی را سپری کرده است. خصوصا در مرز ایران و ترکیه.

وزیر مهاجرت یونان در اینباره می گوید: می دانیم بخش زیادی از کار همچنان باقی مانده است. ما سخت تلاش می کنیم. اما نمی دانیم کی و چگونه به موفقیت دست پیدا خواهیم کرد. مساله این است که مشکل مهاجرتهای گسترده متوقف نشده است اما باید در این راه موفق شویم. باید سریعتر عمل کنیم اما هنوز به سرعت لازم نرسیده ایم سرعتی که نسبتی متعادل با روند تحولات داشته باشد.

 

 

 

ترکیه -بازداشت دهها تن از اعضای حزب دمکراتیک خلق ها

 

سخنگوی شاخه محلی “حزب مناطق دمکراتیک” از بازداشت گروهی از اعضای حزب دمکراتیک خلق ها در جنوب شرقی ترکیه خبر داد.
بنابه گزارشات، نیروهای امنیتی ترکیه با حمله به منازل بسیاری از شهروندان در استان دیاربکر، دستکم ٥٥ نفر از جمله مدیران تشکیلات دو حزب دموکراتیک خلق ها و مناطق دموکراتیک را بازداشت و بە مکانهای نامعلوم منتقل کردند.

 بیشتر بازداشت شدگان روسای استان یا منطقه بودند. از ماه گذشته تاکنون دولت ترکیه بسیاری از مناطق کردنشین این کشور را که زیر نظر حزب مناطق دمکراتیک اداره می شد را از کنترل آنها خارج کرده و خود اداره آن ها را برعهده گرفته است. دولت ترکیه، شهردارهایی که پیشتر در این منطقه توسط مردم انتخاب شده بودند را نیز برکنار کرد. شهرداران برکنار شده به ارتباط و حمایت از پ ک ک متهم شده اند.